Anmeldelse: Cloudberry Kingdom

Cloudberry Kingdom er utviklet Pwnee Studios og utgitt av Ubisoft til PC, PlayStatation 3, Xbox 360 og Wii U. Spillet ble først folkefinansiertvia Kickstarter, men ble senere snappet opp av Ubisoft.

Genererte brett

I Cloudberry Kingdom spiller du som Bob. En rask og spretten skapning som skal komme seg gjennom flere korte sidescrollende brett fra høyre til venstre. I likhet med spill som Rogue Legacy og Spelunky består spillet av for det meste tilfeldig genererte brett slik at du egentlig har uendelig med brett å spille i.

Brettene er for det meste korte hele tiden, men de går fra å bli enkle til vanskeligere jo lengre du kommer. Ofte er det så mange hindringer du må passe deg for at du ikke bruker tid, men at du faktisk løper så fort du kan gjemmom brettet og håpe på det beste.

Du må virkelig ha god koordiansjonsevne, stø og tålmodighet da du helt sikker blir å dø en god del på et enkelt brett, ganske likt med Super Meat Boy for å være helt ærlig. Det negative er at brettene blir aldri like varierte og balanserte som Super Meat Boy, ganske enkelt på grunn av at de tilfelig genererte områdene blir litt ofte repetert eller ensformige.

Historiedelen er stikk motsatt av de tilfeldig genererte brettene. I historiedelen får du en hjelpende hånd hele tiden med instrukser om hva du skal gjøre i tillegg er brettene statiske slik at om du bestemmer deg for å gå gjennom historiedelen på nytt vil du spille på nøyaktig de samme brettene som sist.

Noe Cloudberry Kingdom har som ikke Super Meat Boy har er noe som ligner på stjerner som du kan samle opp i brettene. Dette er både positivt og negativt. Det gir spillet mer innhold, du vil spille brettene mer og du kan  konkurrere med venner om dem. Det negative er at ofte kan spillet bli noe helsike frustrerende at du såkalt «rage quitter».

In-Game

Design

Designmessig er Cloudberry Kingdom et ganske vakkert og grafisk enkelt spill. Det er ikke detaljert, men spillet er veldig fargerikt i forhold til Super Meat Boy som er mye grått og trist. Det negative er som sagt at de tilfeldig genererte områdene kan bli litt for like på design slik at det blir repeterende og ensformig.

Lyden er helt middels, ikke noe å rope hurra for, lyden likeså. Jeg kunne lett ønsket meg bedre lyd og musikk i Cloudberry Kingdom, da det som er i spillet nå er veldig middelmådig. Lyden i Super Meat Boy var i forhold til Cloudberry Kingdom veldig bra.

Det er vanskelig, spillet er vanskelig og du vil dø veldig ofte. Heldigvis går det fort å komme seg tilbake til brettet om/når man man dør, så det er veldig bra, men det burde vært åpenbart at det skulle være i et slikt spill som Cloudberry Kingdom uansett.

In-Game

Konklusjon

Cloudberry Kingdom er i bunn og grunn et vanskelig og underholdende spill, men det er dårlig på å være repeterende, ensformig og ha en dårlig lyd og musikk. Historiedelen hjelper ikke mye i forhold til hva du vil finne i de genererte brettene da historiedelen er litt for lett.

6.5/10

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s