Forhåndstitt: Betrayer

Betrayer et et open-world sandkassespill utviklet og utgitt av spillstudioet Blackpowder Games der mange av utviklerne blant annet står bak det første spillet i skrekkserien F.E.A.R.  Betrayer ble utgitt som et early-acss spill på Valves digitale spilltjeneste Steam den 14. august. Her er min forhåndstitt.

Betrayer passer nok ikke inn i i en allerede eksisterende spillsjanger. Betrayer er et FPS-spill, men det er noe med svart/hvitt/rødt grafikken, atmosfæren og selve spillets tone og dynamikk som gjør at spillet likevel ikke passer inn i FPS-sjangeren. Deriblant har du faktisk ikke et konkret historie du følger i Betrayer. Historien/historier du vil bryne deg på er plasser i notater, gravstener og andre objekter du finner i verdenen i Betrayer. Dette er blant annet noe som gjør at spillet ikke helt passer inn i FPS-sjangeren.

In-Game

Da jeg startet spillet våknet jeg på noe som lignet en strand uten våpen eller noe. Så jeg begynte å gå mot skogen. Etter litt gåing står det notater på trær om hva jeg må gjøre som å gå lengre. Senere fant jeg pil og bue og plutselig kommer det en rar rød-lysende skapning for å angripe meg. Jeg bruker da pil og bue for å ta livet av denne skapningen. Skapningen hadde to ben og to hender, så det var nok et rart menneske.  Også går jeg videre, men mer vil jeg ikke skrive om i tilfelle det kan spolere opplevelsen for noen.

Noe av det jeg liker best med Betrayer er den grafiske stilen. Svart/hvitt stilen er helt fantastisk lekker og det at fiender og viktige objekter i verdenen er markert med rødt er utrolig pent og et veldig bra designvalg av Blackpowder Games, så det skal de ha mye ros for. Ofte ble jeg stående og bare se på de vakre svart/hvitt omgivelsene og vinden som gjør at trær og gress sveiver i vinden gjør spillet veldig dynamisk. Det eneste negative jeg har å si er at kontrasten burde vært skrudd mer ned i tillegg kunne jeg ikke aktivere VSYNC i en eller annen grunn slik at jeg fikk en del tearing, men ikke veldig mye, mest da jeg så ned mot bakken mens jeg gikk.

In-Game

Noe annet som gjør at Betrayer skiller seg mye ut fra FPS-sjangeren er at det ikke er noe HUD. Det er ikke noe kompass, ikke noe kart, kun en meny som viser hvilket våpen du bærer (om du bærer et skytevåpen eller pil og bue), og hvor mange piler du har igjen osv. Dette likte jeg utrolig godt da jeg er litt lei av de vanlige skytespillene i FPS-sjangeren.

Betrayer har enormt potensiale og de fire timene jeg til nå har spilt i early-access versjonen har vært fantastisk. Jeg gleder meg vilt til å spille det ferdige produktet når det lanseres.

Legg igjen en kommentar

