Anmeldelse: Pikmin 3

Pikmin 3 er utviklet og utgitt av Nintendo. Pikmin 3 er et Wii U-eksklusivt eventyr/strategi-spill som ble lansert den 26. juli i år. Her er min anmeldelse.

In-Game

Som tittelen lyder så er dette spillet det tredje spillet i Pikmin-serien.  Så uheldig som jeg faktisk er så fikk jeg aldri forgjengerne, slik at denne anmeldelsen blir da kun å dreie seg om Pikmin 3, slik at jeg ikke kan sammenligne Pikmin 3 med sine forgjengere.

Spilelt starter opp med at du styrer en romfarer ved navn Olimar i et romskip som består av to andre romfarere. Oppdraget til disse er å frakte et stort lass med frukt til en befolkning på hjemplaneten deres. Men så skjer det et uhell (så klart). Atmosfæren skader romskipet deres slik at de krasjlander og de må derfra reparere romskipet deres før de kan dra hjem.

For å hjelpe romfarene finner man disse såkalte små sjarmerende romvesenene kalt Pikmin. Pikmin er små og veldig søte og sjarmerende. Jeg følte det var veldig vanskelig å ikke bli sjarmert av Pikminene, så det ser jeg på som veldig positivt.  Er altså sjeldent jeg har blitt sjarmert av noen karakterer/figurer i et spill.

In-Game

Ford de som meg som aldri har spilt Pikmin-spill før så kan jeg beskrive Pikmin som en blanding av strategi og eventyr.  Pikmin er som et Command & Conquer spill der du går rundt., henter og følger dine styrker selv. Ved ei lita fløyte så kan en av de tre romfarene faktisk bruke fløyta til å tilkalle Pikminene i tillegg til å kaste dem opp i lufta eller mot noe for eksempel en vegg for å ødelegge veggen, grave opp gjenstander fra bakken og kjempe mot fiender du møter underveis i spillet. Ganske nyttige er Pikminene uten tvil.

Når  det kommer til strategi elementene i Pikmin er de ganske viktige. Hver Pikmin har sin egen farge.  De gule tåler elektrisitet, de stein-lignende Pikmin er tunge, de røde tåler varme, de blå puster under vann og de lilla kan fly.  Man må ofte bruke alle Pikminene i samarbeid for å få nådd et mål. Dette gjorde Pikmin 3 til et veldig spennende og engasjerende spill.

Med tanke på at det er sol og dag i Pikmin kan ikke romfarene være ute i de farlige omgivelsene for lenge, så jeg følte at jeg hadde altfor mye tidspress på meg for å få gjort det jeg skulle gjøre, jeg burde hatt bedre tid på meg da jeg ble ofte frustrert.

In-Game

Pikmin 3 viser at enhver som spiller burde være god til å fordele arbeidsoppgaver da det kreves en del tid til å finne ut av hvordan man skal gjøre de forskjellige oppgavene og tiden la et press på meg for å få tenkt ut hvordan de forskjellige oppgave skulle gjøres så fort som mulig. Så Pikmin 3 krever en god del tenking bare så du vet det.

Imens tenkingen foregår eller du har tid til overs kan du bruke tiden på å nyte de vakre omgivelsene i Pikmin 3 i HD. Omgivelsene er ikke spektakulære, men de er likevel veldig vakre selv om de ikke er de mest detaljerte omgivelsene. Men jeg ser likevel at Nintendo har brukt mye tid på å få Pikmin 3 til å se bra ut, og det har de klart, nokså bra.

In-Game

Pikmin 3 er et fanatstisk eventyr/strategi-spill som byr på mye underholdning, vakre omgivelser, en morsom historie, en lang historiedel og mye tenking. Det eneste som var negativt for min del var tidspresset (sol og dag), omgivelsene kunne ha vært enda mer detaljert og FPS-en var litt ustabil i enkelte områder der for eksempel stein raste eller mye foregikk på skjermen.

Karakter: 8/10.

Legg igjen en kommentar

