Anmeldelse: The Bureau: XCOM – Declassified

The Bureau: XCOM – Declassified er utviklet av 2K Marin og utgitt av 2K Games. Spillet ble lansert den 23. august på PC, PS3 og Xbox 360. Jeg anmelder PC-versjonen.

Jeg kan egentlig si at The Bureau er en blanding av to oppskrifter der den ene oppskriften er Mass Effect-spillene og den andre oppskriften er XCOM-universet. Begge disse originaloppskriftene har vært veldig rost for sin kvalitet. Dessverre klarer ikke The Bureau å oppnå samme kvaliteten.

The Bureau skal forklare hvordan XCOM, organisasjonen som man spilte for i Firaxis XCOM. Enemy Unknown som kom ut i 2012 startet. Du spiller som CIA-agent William Carter som har opplevd sitt livs verste mareritt. Mens han var ute på oppdrag ble familien hans drept i en tragisk ulykke. Derreter blir han plukket opp av CIA som gir han et utrolig viktig oppdrag: å forsvare jorden fra romvesenenes invasjon.

Historien serveres til spilleren ved hjelp av mellomsekvenser slik i de fleste andre spill. Når det kommer til dialoger bruker The Bureau et Mass Effect-lignende dialoghjul som lar deg hva du vil svare lagkameratene dine. Historien er forholdsvis helt grei, men kan bli litt for rar og klumsete mot slutten av spillet. Stemmeskuespillet er også helt greit, det verste var nok animasjonene til figurene i spillet som var veldig dårlige. De så ikke livlige ut i det hele tatt. I tillegg byr ikke The Bureau på noe form for emosjonell tilknytning til noen av figurene i spillet.

The Bureau bruker  på en måte samme oppdragsvalg-system som XCOM: Enemy Unknown. Når man har fullført et historieoppdrag drar man tilbake til undergrunnsbasen der man kan velge neste oppdrag som kan bestå av små løp og hent oppdrager som kan vare i rundt 15 minutter og de mer store oppdragene som driver historien fram. Man kan i tillegg gå fritt rundt og snakke med figurene i basen, men det skaper ingen forskjell og gir ingen konsekvenser.

Kampene er derimot veldig underholdende og det ser jeg godt er noe 2K Maris har fokusert mye på i utviklingsprosessen til The Bureau. Alt foregår i tredjeperson der du og to andre lagkamerater må snike seg innpå fienden for å plaffe dem ned. Kampene er ganske intense og det er lett å dø slik som i XCOM: Enemy Unknown, så det gjelder å bruke dekning flittig.

Et annet ganske finurlig element i The Bureau er at du må kommandere lagkameratene dine. Dette gjøres vet å trykke på en knapp slik at tiden går i sakte-film og du bruker datamusa til å peke taktisk hvor lagkameratene dine skal springe mot. Dette kan være vanskelig i ormåder der det er lite dekning, så pass på at det er kort avstand mellom hver dekning slik at romvesenene ikke plaffer ned lagkameratene dine. Systemet minner om systeme ti XCON: Enemy Unknown, men det er likevel ganske så ulikt, i The Bureau er det et simplere kommandosystem. Ingen strategi, men husk å være litt taktisk likevel.

For å gjøre kampene litt enklere har du et par hjelpemidler i tillegg til de vanlige skytevåpnene. Du kan for eksempel bruke en bestemt teknologi til å løfte romvesenene ut av dekning, lage miner og montere droner og turreter. Akkurat som kommandosystemet krever også dett en smule taktikk. Det er ikke bra å for eksempel å plassere turreter i åpent terreng, da er det store sjanser for at du blir drept.

I tillegg har hver lagkamerat hver sin spesielle egenskap. En er god på teknikk, en annen er god på snikskyting og du kan bestemme deg for å være god på «åpen» krig. Du kan for eksempel også helbrede deg selv og lagkameratene dine om du og/eller dere kommer i vanskeligheter på slagmarken. Noe annet man må være bos på så er det at om lagkameraten din dør så dør han/hun for alltid inkludert evnene.

Likevel følte jeg at kampene ble litt vel kompliserte og uoversiktlige noen ganger. I tillegg kunne grafikken vært bedre, den er ikke dårlig, men den kunne vært en del bedre, likevel er det ikke noe som ødelegger spillopplevelsen.

The Bureau: XCOM – Declassified er et så og si ganske bra tredje persons skytespill med en del kule finurlige elementer som dialogsystemet og kommandosystemet. Kampene er også ganske underholdende og intense. Likevel kunne både grafikken, stemmeskuespillet og historien vært bedre.