Anmeldelse: Splinter Cell: Blacklist

Tom Clancy’s Splinter Cell: Blacklist er utviklet av Ubisoft Toronto og utgitt av Ubisoft.  Spillet ble lansert den 22. august i år på PC, Xbox 360 og PlayStation 3. Denne anmeldelsen er basert på PC-versjonen.

Blacklist er oppfølgeren til Conviction som fikk ganske god kritikk fra den internasjonale pressen, men ble likevel ikke så godt motatt av fansen. Dette forandrer Backlist en god del på. Selv om Sam Fisher ikke bruker den originale stemmen har mye fra de gamle Splinter Cell spillene kommet tilbake, blant annet Night Time Goggles og den kritikerroste flerspillermodusen Spies vs. Mercs fra de gamle Splinter Cell spillene, ingen av disse var med i Conviction (det forrige spillet i serien).

En terroristgruppe som kaller seg The Engineers har angrepet det hvite hus og USA med store drapstall og enorme eksplosjoner. De forteller i løpet av en mellomsekvens etter første oppdrag at om ikke USA tar sine soldater ut fra blant annet Afghanistan kommer dem til å følge deres såkalte Blacklist, en liste over mål som skal angripes. Sam FIsher blir da soleklart utnevnt til lederen for Fourth Echelon, antiterrorist/spion.organisasjonen som opererer på flyet Paladin. I motsetning til Conviction går Blacklist bort fra det originale standard menysystemet og setter menysystemet i selve spillet. Du må gå rundt  i flyet for å endre innstillinger, fortsette spillet, lagre osv. Ganske kult egentlig, men det ble litt slitsomt etterhvert.

Du får utdelt et digitalt kart i flyet der du har oversikt over hvor ditt neste oppdrag skal foregå. Her vil du faktisk enkelte ganger få flere enn kun et oppdrag å velge imellom som fjerner en del av det lineære problemet som Conviction hadde. Itillegg til oversikt over dine oppdrag vil du også på kartet kunne velge deg fram til flerspillermodusen Spies vs. Mercs som jeg blir å skrive mer om senere i denne anmeldelsen.

Når du starter et oppdrag må du velge mellom tre forskjellige spillestiler. Disse er Ghost, Panther og Assault. Når du har fullført oppdraget vil spille gi spillestilen du valgte poeng når det kommer til hvor tro du var til spillestilen. Du går da opp i rank. Det tar en god del timer å ranke opp til høyeste rank for hver spillestil, men takket være varierte brett er ikke dette et særlig stort problem. I tillegg til spilllestilen får du også tilgang til å bestemme hvilket våpen du vil ta med deg på oppdraget, jo flere ranker du ranker opp, jo flere våpen og tilbehør får du å velge mellom. Det ga også Blacklist variasjon.

I Ghost må du ikke bli oppdraget, du kan dog bruke ulike hjelpemidler til å ta ut fienden pluss kvelertak, men du må ikke drepe fienden. Det er vanskelig, veldig vanskelig, men veldig tilfredsstillende når du er ferdig med oppdraget og du ser poengene strømme inntil Ghost spillestilen. I Panther kan du heller ikke bli oppdraget, men du kan drepe fienden ved bruk av Convictions «Mark and Execute» modus som lar deg markere opp til tre fiender slik at Sam skyter dem i hodet på samme tid slik at ingen kommer seg unna angrepet. I Assault kan du derimot bli sett av fienden så mye du vil og pepre løs på skytevåpenet og hive granater i hytt og pine. personlig likte jeg best Ghsot med Panther på en god andreplass mye bedre enn Assault da det er spesielt hos Ghost den gode gamle Splinter Cell opplevelsen ligger.

Oppdragene man spiller igjennom i historiedelen er veldig varierte. Du får rusle i snødekte omgivelser, gatene i Sør-Amerika, utfor det hvite hus, ørkenlandskap og mye mer. Blacklist er et mye mer variert spill enn Conviction, ikke bare når det kommer til miljø og omgivelser, men generelt sett også. I tillegg er Blacklist enda mindre lineært enn Conviction, selv om det ikke er veldig mindre lineært. Selve oppdragene har bare et mål og en rute til målet, men det finner flere andre småveier i hvert eneste brett for å komme til det ene målet. Som for eksempel å klatre ut av et vindu og gå mot siden, klatre opp røropphenget, slike små ruter som kan gemme deg mer for fiendene. Det er mye du må passe på. Sikkerhetskameraer, dørvakter, hunder (ja, for å ta disse ut om de hopper på det må du presse på en angitt knapp på tastaturet for å drepe dem, også kalt «Quick Time Events»). Men  det er slike ting som gjør Blacklist mer variert (jeg ville for eksempel finne nye måter å komme meg forbi overvåkingskameraene andre gang jeg spilte et oppdrag) og variert.

Animasjonene, grafikken, lyden og musikken er herlige. Ingen av delene er banebrytende, men de er veldig gode likevel, spesielt animasjonene av Sam Fisher som hopper inn og ut av et vindu eller knivstikker en patruljevakt. Grafikken er veldig god og detaljert, men ikke det beste jeg har sett på PC-plattformen. Selv om det er ganske skuffende at den originale stemmen til Fisher ikke befinner seg i Blacklist var de likevel ikke ødeleggende for opplevelsen, heldigvis.

Om du blir lei av historieoppdragene kan du bryne deg på andre sideoppdrag som for eksempel en Hode-modus der du skal ta knekken på så mange fiender uten å dø og forskjellige hardbarka sideoppdrag som er utrolig vanskelige å komme igjennom. Brukte vel en-to timer på et eneste snikeoppdrag, det beste er at de kan spilles i coop. I tillegg byr Blacklist på den klassiske flerspillermodusen Spies vs. Mercs. her kan du teste ut dine snikeferdigheter mot spillere fra hele verden. Det er to lag, det ene laget er spioner og de andre er tungt bevæpnede soldater. Vinnerlaget er det laget som kontrollerer kontrollpunktene på de små brettene lengst. Likevel ble jeg irritert av at Mercsene kastet granater på meg hele tiden og andre småting som burde ha vært mer balansert.

Splinter Cell: Blacklist er et mye bedre Splinter Cell-spill enn Conviction og balanserer mellom Conviction og det klassiske Chaos Theory. Det byr på mye underholdning og sniking. Anbefales!