Anmeldelse: Lost Planet 3

Lost Planet 3 er utviklet av spillstudioet Spark Unlimited og utgitt av CapCom.  Spillet ble lansert den 27. august på PC, PlayStation 3 og Xbox 360. PlayStation 3-versjonen ble brukt i denne anmeldelsen.

Jeg var aldri en stor fan av Lost Planet spillene, men de var stort sett veldig gode spill, spesielt det første spillet som var et av de første spillene på denne generasjonens konsoller som introduserte meg med fantastiske lekre snø omgivelser.  Nå er det tredje spillet i serien her, men det skuffer enormt i forhold til det første spillet.

Lost Planet 3 er ingen direkte oppfølger til Lost Planet 2, faktisk er Lost Planet 3 en såkalt prequel (forgjenger) til serien. Historien i Lost Planet 3 utspiller seg rundt 50 år før historien i det første spillet i serien. Du spiller som hverdagshelten James Peyton som var igjennom hele spillet en veldig kjedelig og stum fyr jeg ikke brydde meg om i det hele tatt. Peyton  blir sendt til den iskalde planeten EDN III som er stappfull av snø, is og kulde. Han er ansatt som gruvearbeider i et gruveselskap kalt NEVEC på planeten og oppdraget hans er å samle et splitter nytt og viktig mineral kalt Unobatinium (T-energy). Du får senere vite at Unobatinium skal løse en energikrise på jorda.

Peyton trodde dette helt sikkert var en helt grei jobb med relativ god lønning og så fort han var ferdig skulle han reise tilbake til jorda igjen. Men dette var ikke rett i rett i det hele tatt. I-stedet må Peyton finne seg i å gå i flere lange, korte, smale og store huler fulle av kjøttetende udyr som du må ta knekken på før dem tar knekken på deg.

Likevel må jeg si at historien var ganske god, bedre enn det jeg hadde trodd. Den er godt fortalt og det er mye spenning fra start til slutt. De mange forskjellige figurene du møter på virker ganske realistiske, men ikke noe ekstrem realisme her. Likevel er historien dog ganske klisjéfylt slik at ofte skjede det hendelser som jeg visste skulle skje. Så klisjeene i Lost Planet 3 når det kommer til historien er den store taperen.

Om du liker historien kan du også gå rundt og snakke med de forskjellige figurene du møter, da forteller de deg mest sannsynlig mer om EDN III, bde informasjon angående planeten og planetens forhistorie. Om du vil vite enda mer kan du også bruke tiden på å plukke opp dialoger som ligger slengt rundt i spillet. Dette brydde jeg meg ikke om da jeg ikke fant noe interessant i dem. Stemmeskuespillet er i tillegg ganske så bra på noen figurer,, hos enkelte andre figurer er stemmeskuespillet veldig middelmådig.

Grafisk er Lost Planet 3 svært skuffende, Det er dårlig med detaljer både i omgivelsene og hos figurene. Noen ganger kan det dog være en ganske vakker utsikt, men det var ganske så sjeldent. Selv om grafikken aldri burde være førsteprioriteten til en spillutvikler burde grafikken i Lost Planet 3 likevel vært bedre.

Kampene er uten tvil det kjedeligste med Lost Planet 3. Det er klumset og ubegripelig kjedelig. Ofte når jeg møtte på nye fiender i ei grotte tenkte jeg «Nei. ikke igjen». Da det meste man gjør i Lost Planet 3 er å drepe fiender vil det bety at Lost Planet 3 generelt sett er en 10-15 timers lang ensformig reise. De fleste tredje persons skytespill har et bedre kampsystem enn Lost Planet 3.

Lost Planet 3 er et veldig middelmådig og ensformig tredje persons skytespill. Historien og lydene er relativt gode, men ikke mye mer. Lost Planet 3 er rett og slett skuffende i forhold til seriens kvalitet.

Karakter: 5.5/10