Anmeldelse: The Chaos Engine

The Chaos Engine er utviklet og utgitt av spillstudioet Mastertronic. Spillet ble utgitt den 29. august i år på Valves digitale spilltjeneste Steam og nettsiden GOG.com. Her er min anmeldelse.

The Chaos Engine er først og fremst er en remake av det samme spillet som ble utgitt på blant annet Amiga-maskinene i 1993. Mastertronic har derimot tatt på seg oppgaven med å lage spillet på nytt med bedre grafikk og lyd. Men hvordan er denne nyversjonen?

The Chaos Engine er utviklet for samarbeid i sikte. Når du starter opp spillet kan du velge mellom å spille med CPU-en (PCen), lokalt eller en tilfeldig bruker på Steam. Dette er fordi at det vil alltid være to spillere på skjermen som skal hjelpe hverandre med å ta knekken på fienden. Det der vært mange fiender på en gang i tillegg er det et ganske så vanskelig spill, så det er nok en grunn for at The Chaos Engine er utviklet fra bunn av for samarbeid. Om man spiller med PCen (altså at PCen styrer den andre spilleren) kan det by på noen små irritasjoner. AIen er bra, men ikke den beste, ofte surret den andre spilleren (den PCen kontrollerte) bare rundt uten å hjelpe meg.

Man kan velge mellom flere forskjellige karakterer i spillet. Hver karakter har sitt eget utsende og sitt eget våpen. En karakter har en hagle, en annen kan ha en bazooka og en kan ha to pistoler.  Så variasjonen på karakterene er ganske så bra, men de kunne likevel godt ha litt forskjellige superangrep da de fleste karakterene kun blir tilgitt en superskudd når de finner den egenskapen på brettet.

Ammunisjon er selvfølgelig viktig. Alt av ammunisjon, superskudd og mer liv må man plukke opp på brettene, ofte er de skjult i en hemmelig inngang. Dette er også en grunn for at spillet kan bli en smule vanskelig av og til. Heldigvis er lagringspunktene lagt opp temmelig bra, så om du er 10 minutter inni spillet og dør vil du nok bli gjenopplivet på et tidlig tidspunkt, så det var bra gjort av utviklerne.

Jeg må nok dessverre klage på styringen av karakteren da det var noe av det verste med The Chaos Engine.  Hver gang jeg skulle skyte måtte jeg stoppe opp og bruke WASD-tastene på tastaturet for å sikte og deretter mellomrom-knappen for å skyte. Dette gjorde at fiendene kom altfor nær meg og drepte meg. Nå har jeg ikke prøvd særlig mya om man kan gi støtte for datamus eller evt. Xbox 360-kotnrolleren, men likevel burde styringen vært en del forbedret.

Grafikken er overraskende veldig bra til et spill fra 1993 å være, jeg vet at dette er en remake, men likevel ble jeg overrasket. Det jeg ble skuffet over er at jeg ikke fant noe støtte for 1920×1080 oppløsning. Om det finnes var det litt for godt skjult. Også må jeg nok fortelle at The Chaos Engine foregår i fugleperspektiv, bare så det er sagt.

The Chos Engine er et helt greit spill, det er underholdende, men opplevelsen ødelegges litt for  mye av dårlig styring av karakteren, ignen full HD-oppløsning og en litt tullete AI.

Karakter: 6.5/10