Anmeldelse: Wizardry 6,7,8

Den 10. september ble Wizardry 6, 7 og 8, ja alle spille lansert på Valves digitale spilltjeneste Steam (de har vært tidligere tilgjengelig på GOG.com). Night Dive Studios tok på seg jobben med å lansere disse tre spillene som kom ut i 2011 på Steam. Men hvordan er dem? Det får du vite i denne anmeldelsen.

Wizardry 8

Wizadry 6,7 og 8 (blir bare å kalle spillene Wizardry nå) befinner seg i rollespillgjangeren (RPG). I motsetning til rollespill som Fallout, de nyeste Elder Scrolls-spillene og mange andre av dagens rollespill byr Wizardry på et spillerperspektiv som er mer gammeldags. I-stedet for fugleperspektiv elelr første persons synsvinkel der du ser våpen og hendene vil du i Wizardry kun se en skjerm med mange forskjellige statistikker og menyer. Holder du for eksempel et sverd så vil du ikke se sverdet, kun et symbol nederst på skjermen som viser at du holder et sverd.

Når du starter opp Wizardry vil du få tilgang til å sette sammen et lag som tilfredsstiller dine behov på opptil seks personer som du skal kontrollere og de skal hjelpe deg gjennom den milelange reisen.  Om du liker å skape dine egne figurer kan du gjøre det. Du kan velge mellom vært mange forskjellige klasser som samuraier, healere, riddere, alkymister, slåsskjemper osv. I tillegg kan du velge mellom hele 11 forskjellige raser som hobbiter, mennesker og dverger. Så her er det bare å slå deg løs.

Wizardry er et veldig langt spill, utrolig langt. Ifølge nettsiden howlongtobeat.com kan man bruke rundt 300 timer (!) på å fullføre hvert av Wizardry spillene, så om du bestemmer deg for å fullføre alle tre spillene kan det gå opp mot 1000 timer, noe som er helt vannvittig mye, men det betyr også at du får mye valuta for pengene da Wizardry ikke er så dyrt på verken Steam eller GOG.

Wizardry 7

Jeg vil ikke si noe rundt historien i tilfelle det kan komme for mange spoilere som spolerer historien for folk som ikke har spilt Wizardry enda, men jeg anbefaler å starte i kronologisk rekkefølge da Wizardry 7 starter der 6ern slutter og 8ern starter der 7ern slutter. Noe annet jeg derimot kan si er at store deler av historien oppleves ved å snakke med andre karakterer. Så om du følger godt med så vil du få mye viktig og spennende informasjon

Slik som i andre rollespill byr Wizardry også på konsekvenser. Du kan for eksempel stjele, angripe eller angripe fra figurer du møter på om det går galt kan det få konsekvenser en eller annen gang senere i spillet. Dette gjelder det meste du gjør, så vær obs på handlingene du gjør i spillene.

Grafisk og teknisk sett er Wizardry spillene veldig flotte til å være så gamle som de er. Det visuelle kan selvfølgelig ikke nå opp til for eksempel Legend of Grimrock eller Might & Magic X: Legacy, men Wizardry spillene er likevel pene spill. I tillegg er lyden helt fantastisk, musikken og lydene i Wizardry er noe av det beste jeg har hørt i rollespill de seneste årene.  På den negative siden var det litt teknisk kluss med Wizardry 8 som trakk ned spillopplevelsen en smule.

Ellers så er også variasjonen og kampsystemet veldig bra. Det er lagt mye arbeid i innovasjon i Wizardry-spillene, det ser jeg og det lønnet seg, men kampsystemet i Wizardry 8 er ganske så tregt og ensformig.  Så det er også litt negativt.

Wizardry 6

Til slutt vil jeg bare si at Wizardry 6,7 og 8 kan trygt anbefales, selv om WIzardry 8 er det dårlige av de spillene, men likevel er det også et veldig bra spill.

karakter: 8.5/10

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s