Anmeldelse: Volgarr the Viking

Volgarr the Viking er et utviklet av spillstudioet Crazy Viking Studios og utgitt av Adult Swim Studios. Spillet ble lansert på Valves gitiale spilltjeneste Steam og GOG.com den 13. september i år. Her er min anmeldelse.

Først og fremst vil jeg bare si at Volgarr the Vikings konsept ligner svært mye på det kritikerroste Rogue Legacy av Cellar Door games da begge har det samme konseptet, nemlig beinhard plattformaction. Men ellers er det selvfølgelig noen ting som skiller dem, og det er det mye av denne anmeldelsen skal gå ut på.

Som skrevet tidligere i denne anmeldelsen er Volgarr the Viking et beinhard plattformspill. Du dør utrolig lett, bare av to-tre slag fra fienden. I forskjell fra Rogue Legacy der du må starte helt fra begynnelsen av spillet vil du i Volgarr the Viking starte på det siste lagringspunktet du fant. Likevel er det ganske så lange distanser mellomlagringspunktene slik at ofte da jeg har kommet meg veldig langt også blir jeg blir jeg drept, ble jeg ofte frustrert over hvor langt jeg var kommet og likevel var det ingen lagringspunkt, så du må altså være obs på lagringspunktene er få og langt ifra hverandre, men det er nok det som ligger i konseptet beinhard plattform eller «hardcore action» som det også kalles.

Du spiller som en viking ved navn Volgarr. Jeg skjønte meg ikke helt på historien, men det er i alle fall noen du skal drepe (som alltid). Greit nok, ingen stor overraskelse, men historien kunne vært en smule mer original, likevel er det ingenting som ødelegger spillopplevelsen. Volgarr har et skjold og et spyd. Skjoldet kan knekkes av fienden om du blokkerer for mye og fienden hakker løs på det og om skjoldet ødelegges står du i stor fare for å dø lettere da skjoldet er veldig viktig. Spydet er ubegrenset slik at du kan kaste så mange spyd du vil uten at du går tom.

Fiendene og brettene er det stor variasjon i. Når det kommer til variasjon av monstre gjelder ikke variasjonen kun hvordan monstrene ser ut, men det varierer også hvor mange slag som må til for å drepe dem. Små monstre kan drepes ved et eller to slag, mens de store må to-tre slag til. Det går også kjappere å drepe et monster ved hjelp av sverdet/øksa enn med spyd, spydene er kun beregnet til langdistanseangrep. Konklusjonen er da egentlig at Volgarr the Viking byr på mye variasjon slik at det aldri blir ensformig.

Det eneste problemet jeg egentlig hadde med Volgarr the Viking var at styringen var en smule klønete. Hoppingen og rullingen kunne vært mye bedre og ofte døde jeg av at jeg ikke rullet eller hoppet i tide.  Så det burde vært forbedret.  Ellers er grafikken og lyden helt grei, Volgarr the Viking har sin egen grafisk retro-stil og lyden er også veldig bra og gir retro-vibber.

Volgarr the Viking er et veldig bra beinhardt plattformspill som jeg kan si er et 2D Dark Souls, noe som er veldig positivt. Anbefales!