Forhåndstest: Paranautical Activity

Paranautical Activity er både utikelt og utgitt av spillstudioet Code Avarice. Spillet ble utgitt som et early access spill på Valves digitale spilltjeneste Steam forrige uke. Her er mine tanker rundt spillet.

In-Game

Paranautical Activity befinner seg i roguelike sjangeren, altså dør du dør du permanent og må starte fra begynnelsen i tillegg består brettene av en smule tilfeldig genererte omgivelser, men ikke så veldig mye i Paranautical Activity som i Spelunky og Rogue Legacy, noe som skuffe litt som jeg håper blir fikset på da spillet er ferdig.

Paranautical Activity er et easly access spill, altså det er ikke ferdig så jeg vil ikke gå i dybden av spillet i denne forhåndstesten. Uansett vil jeg allerede bare si at FPSen i spillet (bilder per sekung) er veldig dårlig og har gjort spillet nesten uspillbart for meg, i tillegg er det helt utrolig mange tekniske feil jeg har opplevd gjennom de fire timene jeg har spilt spillet.

I motsetning til mange andre roguelike spill er Paranautical Activity et første persons skytespill med elementer fra blant annet The Binding of Isaac. Et eksempel er at Paranautical Activity byr på såkalte «power-ups» som du kan skaffe i butikker ved å bruke in-game penger du skaffer ved å spille i tillegg til kroppene på avdøde mini-sjefsfiender. Om du går nær disse power-upsene vil du få navnet og beskrivelsen av vha dem gjør. Power-upsene gjør forskjellige ting. Noen kan forsterke livet ditt, andre kan gjøre at du kan dobbel-hoppe eller kaste giftbomber på fiendene. Det store problemet her er egentlig at beskrivelsen på power-upsene er så dårlige at du vet ikke hva de vil gjøre før du plukker dem opp og bruker dem.

In-Game

Fiendene liker veldig godt. Da Paranautical Activity har en Minecraft-aktig grafisk stil der pikslene er store blokker har fiendene et ganske bra og tøft design. I tillegg er variasjonen på fiendene enorm og alle ser forskjellige ut og angriper på forskjellige måter. Noen kan kaste spindelvev etter deg for å lime deg fast, noen vil spise deg og en annen kan kaste flere forskjellige bomber etter deg. Det er rett og slett en fryd å drepe fiender i Paranautical Activity.

Ellers foregår spillet ganske likt fra de gamle Doom-spillene. Gå fra rom til rom, finne rette rom, drepe fienden i rommet og fortsett til neste rom. Det burde ha vært mer «sjel» i gameplayet da Doom ble lansert for flere år siden og første persons skytespill har innovert og kommet seg langt siden da.

Jeg likte Paranautical Activity veldig godt og om utviklerne hos Code Avarice fikser problemene jeg har nevnt i denne forhåndstesten og gjør det som er bra enda bedre kan Paranautical Activity bli et utrolig bra spill.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s