Anmeldelse: Killzone: Mercenary

Killzone: Mercenary er utviklet av Guerrilla Cambridge og utgitt av Sony Computer Entertainment eksklusivt til Playstation Vita. Spillet ble lansert den 4. september i år. Her er min anmeldelse.

I Killzone: Mercenary spiller du som soldaten Arran Danner, en tidligere UCA-soldat som får i oppdrag å redde byen sin på hjemplaneten Vekta. Det er egentlig historien, den er litt klønete og uforståelig fortalt, men det brydde jeg meg aldri om. Selv om jeg ble en smule skuffet over historien så betydde historien heldigvis ikke særlig mye for historiedelen for min del. Noe jeg likevel kan si er at jeg likte at Mecenary tok historien fra Killzone 2 i et annet perspektiv.

Kampanjedelen består av ni oppdrag, hvert oppdrag tar rundt 30 minutter å spille igjennom, slik at det går rundt fire-fem timer å spille igjennom den, så den er ikke så lang. Likevel var det en ekstremt bra kampanjedel, heller enn kort og bra kampanjedel enn en lang og dårlig kampanjedel (kvalitet foran kvantitet).

Killzone: Mercenary både høres og ser ut som Killzone 2. Omgivelsene og miljøene er mørke og man går for det meste gråbrune og metalliske korridorer. Likevel er det også noen steinete omgivelser der man går mye på stein. Det meste av spillet består egentlig av gråbrune, mørke og metalliske omgivelser, det er fra lite til ingenting av lyd og snø Killzone: Mercenary i likhet med Killzone 2. Så jeg skulle gjerne hatt litt mer variasjon rundt omgivelsene, men det som er i Mercenary er likevel ikke noe å klage på. Lydene fra våpnene, helghastene, musikken og stemmeskuespillet er utrolig bra, ikke noe å klage på her heller.

Spillet er uten tvil vakkert, mest sannsynlig det vakreste første persons skytespillet jeg har sett på en håndholdt maskin. Mercenary byr på PlayStation 3 grafikk med vakre omgivelser i tillegg er selve spillet ganske storartet, skalaen på bygninger og slikt er helt utrolig, spesielt detaljnivået på dem. Noen ganger ender jeg ofte opp med å stå og se utover horisonten eller på de store bygningene. I tillegg er teksturene overraskende gode til å være på en håndholdt maskin. Guerrilla Cambridge har gjort en utrolig bra jobb på grafikk og teknologi.

Når det kommer til gameplay byr Killzone: Mercenary på mange av de flotte elementene fra Killzone 2. Man kan blant annet lene seg bak dekning og deretter sikte ved å lene seg framover. Det er også en herlig animasjon når man skyter fritt vilt fra dekning som jeg likte veldig mye.  Du kan i tillegg hoppe over objekter og skytingen, med og uten kikkertsikte føles vannvittig godt. Følelsen av å skyte og drepe Helghasts i Mercenary er velgjort og herlig. Hvert eneste våpen har rekyl og hvert eneste våpen har egen våpen lyd der alle våpenlydene er flotte å høre på.

Hvert brett lar deg selv velge hvordan du vil spille. Du har en pistol med lyddemper på om du vil være en snikende soldat, ellers har du rifla de om du vil gå Rambo Når du skal snike deg inn på fiendene bakfra kan du enten trykke på trekant-knappen på Vitaen eller midt på skjermen, da tar du et snikangrep på Helghasten og du får poeng. Det er svært mange forskjellige animasjoner når det kommer til melee angrep, både bakfra og forfra og hver animasjon er herlig å se på når du drar fram kniven og kanskje skjærer i strupen på Helghastene eller du stikker dem med kniven i skrittet. Det er også flere enn bare en vei å gå i alle brettene. Du kan for eksempel velge om du vil bruke dørene eller andre veier som å klatre opp noen metall rør osv. brettene er ikke lineære, så ofte kom jeg tilbake til de samme brettene for å fullføre brettet på en annen måte enn tidligere. Så spillet er ikke veldig lineært og variasjonen er stor på det viset.

For hvert drap får du 50 poeng, for hvert hodeskudd får du 75 poeng, for hver snikangrep får du 100 poeng osv. poengene du får skal brukes til å kjøpe nye våpen og nytt utstyr i kasser som ligger rundt omkring på brettene. Blant annet får du ikke granater automatisk, de må du kjøpe i butikken.  Dette systemet likte jeg ganske godt da det gav kampanjedelen mer gjennomspillbarhet. Også må man huske at ingen våpen koster det samme, noen våpen er dyrere enn de andre, så vær obs på det du kjøper til enhver tid.

Killzone: Mercenary har også en flerspillerdel jeg dessverre ikke har testet så mye. Av det jeg fikk testet var brettene store, det var til sammen åtte spillere (fire mot fire)og man fikk poeng for drapene som man kunne bruke på å kjøpe opp andre våpen og utstyr. Helt greit system. Det var veldig underholdende det jeg fikk testet og jeg ble overrasket over hvor smooth det gikk. Jeg ser fram til mange gode timer med flerspillerdelen.

Killzone: Mercenary er de beste FPS-spillet jeg noensinne har spilt på en håndholdt maskin. Mer er det egentlig ikke å si om Killzone: Mercenary enn løp og kjøp!

One thought on “Anmeldelse: Killzone: Mercenary

1. Hey Fantomena, I read your post about Beyond: two souls on NeoGaf and I want to contact you by whatever way you like. My email/website in the comment , I’m @iGradly on twitter too