Anmeldelse: Inquisitor

Inquisitor er utviklet og utgitt av CINEMAX. Spillet ble lansert i 2012 og kom i år ut på Valves digitale spilltjeneste Steam og GOG.com. Her er min anmeldelse.

Inquisitor sitt mål er nok å tiltrekke seg retro-RPG-spillerne, folka som spilte mye spill som Baldurs Gate i sin tid, da det er det Inquisitor prøver å ligne mest på, nemlig Baldurs Gate. Slik at med andre ord så er Inquisitor er rollespill i fugleperspektiv slik som Baldurs Gate, Icewind Tale og mange andre. Inquisitor er ikke et like stort spill som Baldurs Gate, men spillet klarer seg likevel ganske så bra til tross av noen feil.

Landet Ulthers har i flere år blitt angrepet av en ond arme av fiender kalt Scourges. Scourges vil ødelegg Ulthers for all mennesker i tillegg til å ha drept flere titusener av mennesker. Det er her du kommer inn. Du skal nemlig redde Ultherst fra Scourges. Selv om historien ikke høres så original ut er den bedre, dypere og mer kompleks enn som så,. Faktisk var det historien som drev meg fram, som er en veldig god ting.

Du kan velge mellom tre forskjellige klasser. Disse er Paladin, Preist og Thief. Hver klasse har sine egne spesialegenskaper som du kan bruke flittig. Paladin er den sterkeste og slår best, angriper best og kan bære de tyngste rustningene og våpnene. Priest er en magiker som ikke kan være særlig mange gode våpen eller rustningen, men han/hun kan skyte og bruke magi på fienden. Thief er ekstremt rask og snikete og er best på taktikk.

Jo lengre du kommer inn i Inquisitor, jo mer informasjon får du på deg og jo vanskeligere blir det.  Jeg følte noen ganger at Inquisitor er et informasjons tungt spill, men heldigvis ikke ofte. Jeg liker ikke spill som gir meg for mye informasjon at jeg ikke greier å holde på alt.

Inquisitor både ser og føles ut som BaldursGate. Bdåe spillmessig, grafisk og på lyd. Dessverre lider spillet av noen feil. Det har en del tekniske feil, noen deler av historien henger ikke helt sammen, det kunne vært litt mer variasjon på oppdrager og grafikken kunne vært litt bedre (samme med lyden). Likevel er Inquisitor er bra og underholdende spill, så om du vil ha mer Baldurs Gate anbefaler jeg Inquisitor.