Anmeldelse: Rain

Rain er utviklet av SCE Japan Studio og utgitt av Sony Computer Entertainment eksklusivt til Playstation 3. Spillet ble lansert på Playstation Store den 1. oktober. Her er min anmeldelse.

Sony har hatt et stort fokus på å utvikle spill til PSN, også kjent som arkadespill, spill som ikke har et gedigent budsjett og flere hundre personer som arbeider på det. Rain er Sonys nyeste prosjekt i denne stilen. Rain er et rundt tre timers langt spill som koster rundt 100-lappen på Playstation Store. Og bare så det er sagt, jeg liker Sonys fokus på mindre spill.

I Rain styrer du en usynlig gutt, eller gutten er ikke helt usynlig da du ser han, men for andre er han usynlig. Gutten befinner seg i en annen verden enn den han egentlig skal være i, Idet han kikker ut av vinduet på rommet sitt ser han ei jente som også skal være like usynlig som henne- Han får et tegn at han må følge jenta for å få vite hvordan de kan komme tilbake til deres egen verden. Mens dette skjer kommer faretruende skyggeskapninger for å drepe dem begge. Her starter reisen til gutten og jenta.

Rain sitt gameplay er ganske enkelt å forklare. Du går og løper i en isometrisk 3D-verden sett fra et så-og-si fugleperspektiv. Gjennom spillet vil du møte på enkelte små og veldig lette puzzles som å finne en nøkkel til en spesifisert dør og lignende. Du må også passe deg for fæle skyggeskapninger som prøver å drepe både deg og jenta. Disse skyggeskapningene lever i den verdenen som gutten og jenta vil ut av, og det er disse skapningene du må passe deg for.

Grunnen for at spillet heter Rain er rett og slett enkelt og greit fordi spillets består kun av regn. Det regner hele tiden. Når du er ute i regnet blir du synlig ofr skyggeskapningene og du ser hvor du er. For å blant annet snike deg forbi skyggeskapningene må du se etter ly fra regnet. Når du finner tak over hodet blir du helt usynlig og du vil bare se merker etter guttens våte føtter, da kan du også snike deg forbi skyggeskapningene, men vær forsiktig og ikke løpe eller å gå i store vanndammer, da hører nemlig skyggeskapningene deg og dreper deg.

På grunn av kameraet som var låst følte jeg at det var en smule vanskelig i enkelte situasjoner å både finne ut hvor det var dekning fra regnet og hvor jeg i det hele tatt skulle gå. Utviklerne burde ha skjønt at kameraet til spillet (spesielt at det var låst) var dårlig, så det er litt skuffende at det største negative punktet ved Rain er kameraet.

Jeg skulle egentlig trodd at Rain ville være et dypt og sterkt emosjonelt spill, men det var det ikke, litt trist på slutten, men ikke mye mer.  Rain hadde stort potensiale med å komme med en dyp og sterk historie som kunne sugd meg rett inn i spillet. I-stedet ble jeg bare søvnig i enkelte perioder under spillingen.

Musikken var likevel herlig, den minte meg mye om musikken i Heavy Rain , noe som slettes ikke er negativt, nærmere bestemt veldig positivt da jeg elsket Heavy Rain. Når det kommer til grafikken var den helt okay, ikke noe revolusjonerende, men heller ikke dårlig eller middelmådig.

Rain er ikke det beste PSN-spillet jeg har spilt, men langt fira det dårligste. Jeg likte det godt.