Anmeldelse: Total War: Rome 2

Total War: Rome 2 er et strategispill utviklet av Creative Assembly og utgitt av SEGA eksklusivt til PC. En Steam bruker kreves for å spille spillet. Total War: Rome 2 ble utgitt den 3. september i år. Her er min anmeldelse.

Slik som alle de andre spillene i Total War-serien er Rome 2 et sanntidsstrategispill. Med andre ord kan du ikke trykke på en knapp slik at spillet blir pauset og deretter gjør noen valg av hva du vil gjøre. Her skjer alt i sanntid og vil du gjøre noe angrep eller politisk må du gjøre det mens spillet går for å gjøre Rome 2 mer adrenalinfylt, og det funker, det kan jeg selv bekrefte etter flere timer med spilling.

Målet i i Rome 2 er enkelt, knus all motstand og erobre hele kartet du spiller på, men veien til dette målet kan være veldig vanskelig. Noen ganger kan det ta rundt 18 minutter, andre ganger flere timer før du har fått erobret kartet ditt, både land og hav. Veien til erobringen flere i flere muligheter slik at spillet aldri blir ensformig, selv i kampanjene du får tildelt.

Det er en god del spillmoduser i Rome 2. Det er tutorials (hjelper nybegynnere som meg å forstå hvordan spillet skal spilles), scenarios (også kalt kampanjer som har en lang historie jeg anbefaler du spiller igjennom, tar et par timer), set-up game (her lager du ditt eget spill, den mest populære enspillermodusen i Total-War serien) og flerspiller, her kan du selvfølgelig spille mot andre spillere. Dessverre fikk jeg nesten ikke prøvd den på grunn av mye fokus på scenarios og set-up game.

Kartet er delt opp i land, regioner og provinser. For det meste er det bare et land, noen provinser og noen regioner på kartet, om du velger eller komme rover større kart kan det være flere land på kartet. Å knuse motstanderne og ta over deres land er ikke bare-bare. Det krever veldig mye taktikk og strategi. Hvordan skal du bygge opp hæren? Hvor mange av de forskjellige soldatene skal du ha? Hvor mange bueskyttere? Hvor mange hesteridende soldater? Hvordan skal du angripe fiendene? Skal du infiltrere dem eller bare gå rett på dem? Valgene er enorme og er det som gjør at Rome 2 blir så vanedannende og bra som det er.

Om du ikke vil gå rett i en blodig og skitten kamp kan du bruke politikk. Politikk er svært vanskelig å forstå for nybegynnere så jeg anbefaler å ta tutorialen før du gir de gut på det politiske i Rome 2. Politikken gjør at det blir mindre kamp mot fienden enkelt og greit. Du kan forhandle og diplomatisere om å bli enige i noe. Du kan også stoppe handelsflåten til en av fiendene slik at du presser dem til å gi deres land til deg. Det jeg har skrevet opp nå her bare noen få av svært ange politiske handlinger du kan gjøre i Rome 2 i tilfelle du blir litt lei av å bare krige hele tiden.

Historiedelen er veldig variert og med enormt mye innhold som tar en del timer. I tillegg er historien veldig bra og dyp, så jeg anbefaler å kjøre igjennom historien og tutorialen før du hopper på flerspillerdelen. Flerspillerdelen kan jeg ikke si mye om da jeg ikke fikk prøvd den. Likevel har en venn av meg over ti timer med spilletid i flerspilleren, så jeg er ganske sikker på at den er veldig bra.

Bare for å ha det sagt så er Rome 2 et veldig tungt spill å kjøre og det krever en veldig kraftig PC for å kjøre alt på det høyeste på de grafiske innstllingene. Om du faktisk har en PC som er så sterk så vil du få en utrolig lekker grafikk. Min PC klarte å kjøre Rome 2 med alt på det høyeste veldig bra, fikk noe lagg her og der, men ellers kjørte det veldig flytende.  Jeg kan for eksempel anbefale å spille spillet på en stasjonær PC og ikke bærbar da spillet lager mye varme.

Total War: Rome 2 er et fantastisk spill i Total-War-serien som byr på enormt mye variert innhold, store kamper og flere storslagne timer med spilletid. Anbefales!

One thought on “Anmeldelse: Total War: Rome 2