Anmeldelse: Beyond: Two Souls

Beyond: Two Souls er utviklet av spillstudioet Quantic Dream (skaperne av Heavy Rain) og utgitt av Sony Computer Entertainment eksklusivt for Playstation 3, Her er min anmeldelse.

I Beyond skal du oppleve livet til Jodie Holmes, ei jente som fant ut fra hun var liten at hun har en enhet linket til henne, en usynlig enhet som ingen andre enn hun kan se. Enhetens navn er Aiden som er et spøkelse som er koblet til Jodie. Du skal følge Jodie gjennom de viktigste punktene i livet hennes mens hun drasser på seg Aiden.

Mer vil jeg ikke si om historien da jeg er veldig redd for å spolere noen viktige punkter i spillet. Likevel kan jeg si at Beyond: Two Souls har en av denne generasjonens mest emosjonelle, triste og følelsesladde historier. Historien er utrolig bra og velskrevet. Det er bare noen små spørsmål jeg ikke får særlig godt besvart, ellers ingenting å klage på. Så det er godt jobbet av forfatter David Cage.

Jeg brukte mellom ti-13 timer på på fullføre Beyond. Det var mange timer med forskjellige følelser og en smule gråting. Later var det ingenting av da det besto mest an sinne (rundt enkeltpersoners handlinger) og gråting. Takket være både Heavy Rain og nå Beyond: Two Souls historiefokus gleder jeg meg enda mer til Quantic Dreams neste spill.

Igjennom hele spillet styrer du som sagt Jodie og Aiden. Når Jodie sitter fast en plass eller befinner seg i vanskelige situasjoner kan du trykke på trekant på Playstation 3-kontrolleren for å få styre Aiden. Aiden kan da hjelpe Jodie med å løse problemet hun er i. Aiden kan låse opp dører, lukke dører, kvele personer som du kommer over og faktisk gå inn i sjelen til personen og styre personen i en viss tid. Likevel er kvelingen og og styringen av andre personer svært begrenset til visse personer slik at man ikke dreper eller gjør noe galt med personer som er viktige personer som trengs for å få historien til å gå framover, så det synes jeg var ganske lurt tenkt av Quantic Dream. Noe annet er at Aiden ikke kan dra så langt h*n vil fra Jodie da hun blir skadet (blør neseblod) om Aiden flyr for langt fra Jodie. Derfor er det på en måte en usynlig vegg som stanser deg å styre Aiden for langt fra Jodie.

Beyond bruker samme kontrollsystem som Heavy Rain, så om du har spilt Heavy Rain vet du hvordan Beyond spilles. For de som ikke har spilt Heavy Rain så spilles spillet ved å bruke joystiqene og enkelte av de andre knappene på håndkontrolleren når Jodie skal utføre diverse handlinger. Det er veldig vanskelig å forklare hvordan du styrer Jodie, men jeg skal selvfølgelig prøve. Når Jodie skal pusse tenne må du rise fra høyre til venstre med håndkontrolleren, når hun skal stå opp fra en stol  må du bevege en av joystiqene oppover. Skal Jodie plukke opp noe på gulvet mo du bruke joystiqen og bevege den nedover. Med andre ord, du beveger en av joystiqene mot objektet for å bruke objektet/plukke opp objektet.

Det er bare noen få mellomsekvenser i spillet, det meste gjør du selv. Spillet ser så bra ut og spillingen føles så realistisk at Beyond kunne lett ha vært en film på grunn av realismen. Animasjonene, spesielt ansiktsanimasjonene som gjør at personene i spillet viser følelse er utrolig gode og det har Quantic Dream alltid vært gode på. God grafikk, mange grafiske detaljer og flotte animasjoner trengs for å få fram følelsene rundt spillet, noe Quantic Dream klarer utmerket.

Slik som Heavy Rain byr også Beyond på konsekvenser. Alt du gjør har konsekvenser som endrer noe senere i spillet. Dette skaper enorm gjennomspillingsverdi for Beyond. Så du må egentlig bare tenke deg nøye og raskt før du tar avgjørelsene du velger å ta. Om du ombestemmer deg kan du ikke gå tilbake, da må du bare fortsette å spille.

Både på den grafiske siden og på lyden så stiller Quantic Dream og Sony opp med et mesterverk. Hele spillet ser fantastisk bra ut med tonnevis med detaljer fra teksturer til ansikts animasjoner. Det ser rett og slett ut som et spill til Playstation 4. Spesielt likte jeg hvor godt skogen som Jodie løper gjennom en gang i spillet ser ut. Rett og slett fantastisk lekkert. Lyden er også fantastisk bra. Stemmeskuespillet hos både Jodie (Ellen Page) og Nathan (Willem Dafoe) er eksepsjonelt bra. Musikken er også like bra som den i Heavy Rain, men litt mer annerledes da det ikke er samme mannen som har komponert begge spillene.

Variasjonen er like herlig. Spillet er som sagt bygd opp i scener/viktige punkter fra livet til Jodie. Du får bli med Jodie i iskalde snødekte omgivelser, i skuddlinjen en eller annen plass i Midt-Østen (tror jeg), på rømmen, hjemløs og fattig på vinteren og mange andre spennende og særdeles triste situasjoner. Takket være den enorme variasjonen av situasjoner du spiller Jodie og Aiden i vil det aldri være et ensformig øyeblikk. Hele spillet er et stort spenningstopp. Og bare for å ha det sagt, Beyond er et mye mer actionfylt spill en Quantic Dreams forrige spill Heavy Rain.

Beyond: Two Souls er på grensen til perfekt. Det byr på noen tekniske feil her og der og noen småhull i historien, men ellers er spillet bortimot perfekt. Spillet byr på en herlig emosjonell historie, herlige persongalleri, lekker grafikk, fantastisk lyd, musikk og et praktfullt gameplay. Løp og kjøp!