Anmeldelse: Grand Theft Auto V

Grand Theft Auto V er utviklet av spillstudieot Rockstar North og utgitt av Rockstar. Spillet ble lansert den 17. september på Playstation 3 og Xbox 360.

Grand Thet Auto V (GTA V heretter) er det neste spillet i den populære Grand Theft Auto-serien. GTA V sin historietekikk er ikke slik som i de andre GTA V spillene. I GTA V får du spille som tre helt forskjellige personer. Trevor, en gal psykopat, Michael en familiefar som ikke har det akkurat veldig godt i familien og en mørkhudet wannabe-gangster ved navn Franklin. Det er disse tre personene du spiller som i GTA V. Du kan når tid som helst (nesten) bytte mellom disse tre personene i spillet. Og ikke vær redd om du tror de vil gjøre oppdrag uten deg når du spiller som en annen person, de vil kun gjøre dagligdagse gjøremål.

Historien følger altså disse tre personene. Trevor og Michael har en fortid i lag mens Franklin er helt ukjent for begge inntil de møter hverandre senere i spillet. Etter dette begynner den store spenningen med bankran, kidnappinger, slåsskamper og mange andre spennende oppdrag der vi følger disse tre personene. Historiedelen er utrolig lang i GTA V og du vil ikke fullføre den med det første. Det negative er at jeg følte at noen oppdrag var en smule unødvendige og ensformige, men ellers byr spillet på utrolig mange spennende varierte oppdrag.

GTA V foregår i en svært spennende by ved navn Los Santos, Rockstars egen modell av virkelighetens Los Angeles. Los Santos byr på veldig mange forskjellige aktiviteter. Sideoppdrag som varer mellom fem-30 minutter og de er av mange forskjellige. Enten hjelper du noen med noe, du kjører dem fra A til B, raner noe for dem eller noe helt annet. På aktivitetssiden finnes det også veldig mange spennende og kule aktiviteter.

Sykling (likte det overraskende godt, dykking (spennende å svømme mot bunnen av havet), meditasjon (litt ensformig), tennis (overraskende underholdende), fallskjermhopping (veldig underholdende), strippeklubb (ja, hva skal jeg si?) og enormt mye mer. Dette er bare overflaten av de forskjellige aktivitetene. Ellers kan man også finne andre små aktiviteter som racing og andre sykkelløp. Det er i alle fall veldig mange forskjellige spennende aktiviteter i Los Santos i GTA V.

Ikke bare det, men Los Santos i GTA V er temmelig stort. Spillet inneholder ikke bare en veldig stor og fyldig by med mange forskjellige bygninger, spennende steder og forskjellige personer man møter på, men også en stor ørkenlignende plass, store fjell, skog osv. Det er i alle fall veldig varierte omgivelser i GTA V, noe det ikke var forgjengeren GTA IV som jeg er glad Rockstar har klart å fikse på. Jo mer variasjon jo bedre. Så om du blir lei byen kan du dra til ørkenlignende land eller andre spennende steder i spillet.

Kampsystemet har fått en skikkelig stor endring siden det GTA IV. Kampsystemet i GTA V minner meg mest om det fantastiske kampsystemet til Max Payne 3 som også er utviklet av Rockstar. Her sitter alt som et skudd, skytingen, dekningssystemet, sparking, slåssing, knivstikking, alt er godt på plass. Med andre ord er det ingenting jeg vil klage på når det kommer til kampsystemet.

Ellers har bilkjøringen også fått en overhaling. Bilfysikken føles fremdeles litt rar ut, spesielt når jeg svingte bilen raskt, men den er veldig bra likevel. Det var spesielt underholdende å kjøre fra politiet. Franklin har blant annet en spesiell egenskap der han kan kjøre i noen sekunder i slow-motion for å gjøre det lettere å både kjøre fra politiet og se hvor veien går i rask hastighet.

Teknisk sett har GTA V noen problemer. Grafisk er spillet veldig vakkert og detaljnivået enormt, teknisk sett ikke så bra. Jeg følte at spillet led en del av dårlig bildeoppdatering (framerate) og enkelte pop-ups noen ganger (heldigvis ikke ofte). Dette var ingen problemer som ødela spillopplevelsen, men jeg skulle gjerne ha hatt bedre bildeoppdatering og full HD (1080p).

Grand Theft Auto V er uten tvil et av denne generasjonens beste go største spill, til tross av et par problemer avslutter Grand Theft Auto V denne konsollgenerasjonen med et pang.