Anmeldelse: Rise of Venice

Rise of Venice er utviklet av Gaming Minds Studios og utgitt av Kalypso Media. Spillet ble lansert på Valves digitale spilltjeneste Steam den 27. september. Her er min anmeldelse.

Rise of Venice er et strategispill, en sjanger Kalypso Media som utgiver har alltid vært gode på. Fra Port Royale til Tropico til Omerta og nå, deres siste utgiververk fra Gaming Minds studioet kommer Rise of Venice, et veldig bra strategispill.

Spillet byr på en kampanje som varer i mellom ti-15 timer med spilling. Det hele starter i den Italienske byen Venezia der den unge Giacomo da Narni er ved dødsleiet til sin bestefar i år 1555. han får beskjed om at han ,å hjelpe familien sin med en økonomisk og sosial fremgang etter bestefarens død.

Hele historien er fortalt gjennom flere mellomsekvenser og flere tekstbokser med musikk i bakgrunnen. Historien kommer også med noen sitater og referater fra virkeligheten som er ganske kult og spennende, noe jeg likte veldig godt. Dessverre virker hele kampanjen mer som en utrolig land opplæringsdel der spillet hjelper deg fram til alt uten at du selv kan finne ting ut selv. Dette kan være en bra ting for nybegynnere innenfor strategi, men for de mer avanserte strategispillerne kan Rise of Venice bli for lett.

Rise of Venice begynner smått og med få tilgjengelige ressurser klare slik at du må spille for å få flere forskjellige ressurser og funksjoner tilgjengelig, nesten som et ranksystem. Jo høyere rank du blir, jo flere ting låses opp. Noe jeg ikke likte veldig godt, men det var ikke ødeleggende for opplevelsen.

Et eksempel er at når spillet starter har du bare en kontrollerbar konvoi og syv av 22 varer du kan bruke. For å få mer tilgjengelig må du ranke opp slik som skrevet tidligere i denne anmeldelsen.Og som sagt, dette er både positivt og negativt. Dette er negativt siden du ikke har alt tilgjengelig fra starten av spillet og positivt fordi du har noe som motiverer deg med å fortsette å spille.

Så og si hele spillet dreier seg om kampen om makt, politikk og handel. Du må kjempe deg opp til å bli hersker over Venezia og dette er ikke lett. Du må handle, tenke politisk og kjempe om hvem skal ha makt til hva.  Rise of Venice kan på en måte beskrives som et spill om maktspill der man konkurrerer med datastyrte fiendemakter om hovedmakta i spillet. Men det er en god del mer komplekst enn bare det.

Du må blant annet kjøpe og selve dine varer og andres varer for å få mer innflytelse og makt i områdene rundt Venezia. Dette er ikke en lett prosess i tillegg tar den tid. Å handle og selve varer krever kritisk tenking da det ikke er bare å selge og kjøpe alt du har og finner. Noen varer er sjeldnere enn andre og kan gi deg makt om du eier dem. Men så trenger du også mest mulig penger for å kjøpe opp andre vareselgere slik at du kan ta over og dominere flere enn bare ditt lager.

Når det kommer til politikk krever de selvfølgelig lit politisk styring for å overta og dominere Venezia. Du må krangle og i verste fall føre krig mot dine politiske motstandere, i tillegg vil alle dine politiske valg ha konsekvenser for de neste timene i kampanjen. Starter du en kamp mot en viktig og stor selger kan det få fatale konsekvenser senere for hva enn du måtte gjøre. Så vær forsiktig med dine politiske handlinger, ikke bare velg noe, men tenk over får du handler.

Menyene er også veldig flotte og oversiktlige. Jeg fant fram til alt hele tiden så jeg kan virkelig se at det har blitt lagt mye arbeid i å få menyene fram på den mest oversiktlige måten. Ofte har jeg hatt problemer med uoversiktlige menyer i strategispill, men Rise of Venice har ikke dette problemet som er en av grunnene til at jeg synes at det var veldig lett å finne ut hvordan jeg skulle føre politikk, handle og kjøpe varer med andre.

Rise of Venice er et veldig flott strategispill som jeg kan enkelt anbefale til alle strategifans.