Anmeldelse: The Legend of Zelda: Wind Waker HD

The Legend of Zelda: Wind Waker HD er utviklet og utgitt av Nintendo eksklusivt til Wii U. Spillet ble lansert den 04. oktober i år. Her er min anmeldelse.

Det er rundt 13 år siden Wind Waker kom ut på Nintendo GameCube, ikke akkurat Nintendos mest solgte spillmaskin, likevel fikk maskinen en stort og fyldig bibliotek med en lang rekke flotte og kvalitetfulle spill, både fra tredjepartsutviklere og Nintendo selv, etter av disse spillene var The Legend of Zelda: Wind Waker. Med tanke på at GameCube ikke solgte så bra som Nintendo forventet, ble nok heller ikke det solgt så mange kopier av Wind Waker som Nintendo håpet. Dette er nok en av grunnene til at Nintendo utviklet Wind Waker HD til Wii U. Og bra er det, Wind Waker HD er et fantastisk spill.

Selve spillet er akkurat lik det vi kjenner fra GameCube når det kommer til gameplay og historie. Du styrer den lille gutten Link som får bskjed fra prinsesse Zelda at Ganondorf vil ødelegge hele landet i Wind Waker. Deretter må Link dra på en land, stor og farlig reise for å redde landet. Han må bruke den lille jollen sin ved navn King of Red Lions for å komme seg dit han skal, og det er ikke bare bare. Han må se opp for bølger, grotter og farlige hindringer. Han må dra rundt og snakke med andre karakterer, guder helgener og til flere farlige templer. Ganondrof stjeler nemlig småjenter fra små øysamfunn i tillegg til at han sprer ond magi og dårlig stemning. Dette må Link stoppe.

I denne anmeldelsen blir jeg ikke å skrive om det grunnleggende i spillet da jeg føler det blir som å skrive en anmeldelse rundt et 12-13 år gammelt spill, men jeg kommer til å skrive og anmelde denne nye versjonen hvordan den er og selvfølgelig hvordan den ser ut i forhold til den 12-13 år gamle GameCube versjonen som faktisk ser fremdeles ganske bra ut, men det vises likevel at den eldres, altså GameCube versjonen av Wind Waker.

Wind Waker HD er uten tvil den beste remaken av et spill jeg noensinne har sett, ja sett. Spillet er vannvittig vakkert. Fra det øyeblikket jeg starter opp spillet på min Wii U og ser den vakre menyen med Wind Waker øya i bakgrunnen i tillegg til helt fantastisk grafikk er jeg på grensen til å bli forelsket, slukt rett inn i spillet. Jeg har aldri, og jeg mener virkelig aldri, sett en remake av et spill som er så vakkert. Verken Sony, Microsoft eller noen annen tredjepartsutvikler har klart å toppe Wind Waker HD.

Det er mye av der grafiske som har fått en veldig stor overhaling i denne remaken. Den cell-shadede Wind Waker grafikken som vi kjenner fra GameCube versjonen er bedre enn noensinne. Den er sterkere, klarere og mer belyst. Alt er sterkere, klarere, mer detaljert og mer belyst, fra Link selv til omgivelsene rundt Link. Det å se mot havet og bruke joyqstiqen på GamePaden til å sirkle rundt Link for å se på de vakre omgivelsene gir en veldig god følelse, en følelse jeg aldri har fått av noen remaker inntil nå. Den cell-shadede grafikken i Wind Waker HD er rett og slett fantastisk vakker.

Noe som også gjør spillet grafisk vakkert er bloom-teknologien Nintendo har implementert sterkere i denne remaken. Det vil si at solen lyser sterkere slik at det blir mer sol og havet reflekterer sola som er nok den største metoden Nintendo har brukt for å gjøre den cell-shadede grafikken sterkere og klarere, og det har de som skrevet tidligere i denne anmeldelsen klart fantastisk bra. Bloom-effekten gjør virkelig jobben sin i denne remaken av Wind Waker.

Det er en grunn for at spillet heter Wind Waker HD, spillet kjører tross alt i den super lekre oppløsningen 1080p (1920×1080 pikser) slik at spillet fyller sterk opp med sin grafikk og detaljnivå på TV-skjermen. Uten HD-oppløsningen ville aldri Wind Waker HD vært like vakker, det måtte til full HD for å utnytte den nye grafikk overhalingen godt nok, og det er jeg veldig glad Nintendo valgte i-stedet for det usle 720p-oppløsningen som er på enkelte Wii U spill såvidt jeg vet.

GamePaden kan også brukes til mye spennende. Blant annet får du svært mye informasjon rundt forskjellige spillelementer på gamepaden slik at det blir lettere å holde oversikt over den forskjellige nformasjonen som hvor du er på kartet, hvilket våpen bruker du nå, hva har du i lageret/inventorien din og mye annet. Å se på gamepaden for slik informasjon er svært enkelt. I tillegg har Nintendo komemt emd finurlige småsaker som at du kan bruke gamepaden til å sikte med bua og diverse slikt. Ganske morsomme små innovasjoner egentlig. Det eneste negative her er at enkelte av disse småsakene som å presisere byeskytinga på gamepaden var litt knøvlete, men ikke mye mer.

The Legend of Zelda: Wind Waker HD er den beste, vakreste og mest innovative HD-remaken jeg noensinne har sett. Grunnspillet er vi kjenner fra GameCube-versjonen, men spillet har aldri vært så vakkert som nå. GamePaden legger som sagt også en del nye funksjoner som aldri har vært tidligere i Wind Waker. Anbefales på det sterkeste!