Anmeldelse: Chainsaw Warrior

Chainsaw Warrior er utviklet og utgitt av Auroch Digital. Spillet ble lansert på Valves digitale spilltjeneste Steam den 7. oktober i år. Her er min anmeldelse.

Chainsaw Warrior er en digitalisert versjon av det populære brettspillet med samme navn som ble utgitt av Games Worskshop i 1987. ChainSaw Warrior er et solo-spill der man kjemper mot en tikkende klokke i en fremtidsrettet New York (rundt 2032) for å redde verden. Hele spillet går ut på å redde New York fra farlige og illsinte skapninger. Disse skapningene har kommet til New York fra en annet dimensjon. Spesielt skapningen Darkness, den verste som du må drepe.

Når man først starter spillet blir man bedt om å trille noen terninger for å velge stats i løpet av runde, i tillegg bestemmer terningene hvor mange poeng man får lov av spillet til å bruke på utstyr rett for man begynner å spille spillet. Selve det generelle målet i Chainsaw Warrior er å bruke så lite tid som overhode mulig på hver runde for å få reddet New York på en time, eller så går verden under. Det er nervepirrende, spennende, jeg liker det godt.

Når det kommer til selve trekkene så innebærer det at hver gang man trekker et kort fra bunken får man et tilfeldig kort, og det som er nervepirrende her er at for hver minste ting du kjør innenfor det trekket du gjorde så trekkes det 30 sekunder fra klokken. Dette synes jeg skapte mye spenning.  For å deretter til slutt komme seg til skapningen Darkness for å fullføre spillet og redde New York krever det at man må gå gjennom en bunke med kort for å til slutt finne skapningen på et helt tilfeldig sted i bunke nr. to.

Det er stor variasjon på onde skapninger, blant annet vil du møte på rotter, zombier, skjeletter, edderkopper, spøkelser og mange flere. Det er sjeldent at man møter på en fiende to eller flere ganger på rad, så det var flott. En annen sak er at alle fiender har forskjellige egenskaper pluss at hver fiende selv triller en eller flere terninger for å sjekke hvor mye flaks man kan ha for å drepe dem når man møter på dem. Det finnes selvfølgelig også våpen, min favoritt er motorsaga mot zombier og edderkopper, men noen ganger måtte jeg likevel ty til langdistansevåpen.

Jeg har egentlig aldri spilt et digital brettspill som Chainsaw Warrior før, så denne sjangeren er helt ny for meg. Jeg synes det var veldig vanskelig å skjønne hva jeg skulle gjøre i begynnelsen av spillet, for da lekte jeg meg mest rundt, testet og eksperimenterte på de forskjellige funksjonene. Så det er ganske skuffende at Aurock Digital ikke har implementert en egen tutorial eller noe for for hjelp for å forklare hvordan man spiller spillet for nybegynnere innenfor sjangeren som meg. Det tok litt tid før jeg forsto hvordan jeg skulle gjøre hva.

Gameplayet var heller ikke det mest varierte gameplayet i et spill. Etter 40 minutter ble gameplayet ganske monotont og lite variert som gjorde at spillet ble en smule ensformig. Likevel kan jeg med hånden på hjertet si at spillet var veldig spennende og underholdende de 40 første minuttene, som selvfølgelig var veldig bra.

Chainsaw Warrior passer nok ikke for alle, så jeg råder alle som vurderer å kjøpe det sjekke ut brettspillsjangeren mer. Likevel kan jeg trygt anbefale Chainsaw Warrior da spillet er et veldig bra digitalt brettspill.