Forhåndstitt: Legends of Isenwald

Legends of Eisenwald er utviklet og utgitt av Aterdux Entertainment. Spillet ble lansert på Valves digitale spilltjeneste Steam den 9. oktober som et early access spill. Med andre ord er ikke spillet ferdig.

In-Game

Den 21. april 2012 åpnet utvikler Aterdux Entertainment en Kickstarter der de spurte om 50.000$ for å starte utviklingen av strategispillet Legends of Eisenwald, de fikk rundt dobbelt så mye. Kickstarteren ble til en suksess og Aterdux kunne offisielt starte utviklingen av spillet. Nå er det endelig ute som en early access versjon på Steam, som skrevet tidligere betyr det at spillet ikke er fedig, men er i utvikling mens man kan spille det.

Legends of Eisenwald er et strategispil med en god del såkalte «old-school» elementer i tillegg er det kanskje vanskelig for nybegynnere innenfor strategispillsjangeren. Det er noe som skiller Legends of Eisenwald ut av mengden andre strategispill slik at spillet ikke blir generisk, noe som er bra. Dagens strategispill bruker kun nye elementer, Legends of Eisenwald tar ting til nye høyder og ruker eldgamle strategielementer for å tilfredsstille retro-spillerne, og det gjør de veldig bra.

Når jeg starter opp en kampanje så merket jeg meg først det var ikke mange lydeffekter, som for eksempel da jeg begynte å kjempe mot motstanderne. Det var mange ting i spillet som ikke hadde lydeffekter. Men siden dette er et early access spill er slike problemer fullt akseptert av meg. Så akkurat det ser jeg ingen problem med. Lydeffekter og selve musikken i et spill blir som oftest implementert i en av de siste fasene i utviklingen av et spill, etter det jeg har hørt.

In-Game

Selv om disse lydeffektene ikke er på plass er det veldig mye ellers som funker veldig bra.  Menysystemene er oversiktlige, kampene er spennende og old-school aktige, alt av elementer og gameplay som ser ut til å skal være i det ferdige produktet ser allerede ut til å være bra implementert. Så om du kjøper Legends of Eisenwald selv om det er et uferdig produkt i disse dager er det fullt mulig å få svært mange underholdende timer ut av det. Selv har jeg over åtte timer i det ifølge Steam.

På den grafiske siden er Legends of Eisenwald er veldig lekkert, overraskende nok til å være et early access spill. Karaktermoddelene er detaljerte veldig veldig bra tekstuertere. Teksturerene og omgivelsene er veldig flotte og selve skalaen på brettene er ganske store og detaljerte. Det er likevel noen små objekter her og der som kunne trengt enda et lag med teksturer, men ellers ser spillet veldig bra ut. Det både ser og føles ut som et old-school strategispill, noe det nettopp skal være. Likevel ser det ut til (ifølge noen av spillets filer) at det er en del grafiske spesialeffekter som enda ikke er implementer som, HDR, armor reflection og vanneffekt, så jeg tviler ikke på at sluttproduktet blir enda penere.

Det jeg likte spesielt godt med Legends of Eisenwald e at Aterdux har implementert et utmerket tutorial som hjalp meg utrolig mye. Jeg synes det er veldig trist at så mange av dagens strategispill som har blitt sluppet ut på markedet mangler en god tutorial som hjelper spillerne. dette har Aterdux fikset, og det med et uferdig produkt. Håper flere utviklere følger Aterdux eksempel på tutorials.

In-Game

Gameplayet og spillingen er heller ikke så veldig komplisert og komplekst. Når du først fullfører tutorialen blir mye svært enkelt og forstå og da kan du bli sugd inni spillet i flere timer. Mye er som sagt veldig bra allerede, men det er en del ting som må ferdigstilles og implementeres som flere teksturer, lydeffekter, mer atmosfære, stemning og flere ressurser til bygninger, flere og mer variasjon i bygninger og kanskje flere spillmoduser. Men dette er opp til Aterdux å avgjøre.

Jeg gleder meg skikkelig til å se sluttproduktet. Når tid det kommer vet jeg ikke, men om Aterdux fortsetter utviklingen slik de har gjort til nå kan Legends of Eisenwald bli et utmerket godt spill som mange strategispillere vil raskt bli interessert i.

Legg igjen en kommentar

