Anmeldelse: Metro: Last Light – Season Pass

Metro: Last Light er utviklet av 4A Games og utgitt av Deep Silver. Season Pass (sersong pass) inneholder flere forskjellige nedlastbare pakker som skal anmeldes i denne anmeldelsen. Sesong passet er utgitt på alle maskiner Metro: Last Light er tilgjengelig på (PC, PS3, X360).

Last Light sitt sesong pass inneholder fire forskjellige utvidelsespakker som til sammen vil legge til en god del timer til i hovedspillet. Utvidelsene kalles for The Faction Pack, Tower Pack, Developer Pack og Chronicles Pack. Disse fire pakkene byr på flere timer med underholdning i tillegg byr disse fire på forskjellige spillestiler i Metro-universet. Har du spilt  Metro: last Light eller forgjengeren Metro: 2033 vet du nøyaktig hvordan utvidelsene som er i sesong passet blir å være, men innholdet er forskjellig.

Developer Pack inneholder to oppdrag, eller for å være mer spesifikk, en arena og et oppdrag. Arenaen er en treningsarena (shooting range) der du kan trene deg opp, leke deg med våpen, skyte objekter og løpe en hinderløype mens du skyter forskjellige objekter så raskt som mulig. Med andre ord er det en treningsarena som lar deg mestre våpnene bedre. Jeg likte denne arenaen ganske godt, men holdbarheten var kort siden jeg ble lei etter rundt 20-minutter med spilling i arenaen.

Selve oppdraget du får med i Developer Pack er et oppdrag der du skal komme deg ut av ei hule full av edderkopper og til slutt må du ødelegge en enormt edderkopp. Det er så og si ingen historie i dette oppdraget da det meste du gjør er å bare gå rundt med et flammekaster, løpe fra og drepe så mange edderkopper som du har tid til. Selv om det er litt skuffende med så og si ingen historie og at oppdraget var en smule kort var det likevel veldig underholdende og nervepirrende å løpe fra alle de store edderkoppene. Lydene, atmosfæren, alt er like herlig som i hovedspillet.

Den andre utvidelsespakken bærer navnet Chronicles Pack. Her får du servert tre veldig spennende oppdrag, mye mer spennende enn oppdraget i Developer Pack. I hver av disse tre oppdragene styrer du enten som Khan, Pavel eller Anna. Det alle disse har til felles er at de har en eller annen gang gjennom kampanjedelen i hovedspillet samarbeidet med hovedkarakteren Artyom. Du skal spille som Khan, Anna og Pavel da du får vite deres historie både før de måtte Artyom og like etter slik at du får mer bakgrunnshistorie rundt disse karakterene. Det beste med disse oppdragene er at historien til alle tre er utrolig spennende, alle oppdragene er varierte, de er nokså lange, byr på variasjon i miljø /du er både under bakken i tunnelen og over bakken). Ellers er mye av det samme som i hovedspillet, men jeg likte alle tre oppdragene veldig godt.

Den tredje og nest siste utvidelsespakken heter Tower Pack og er enkelt og greit en større skytesimulator som fokuserer så og si kun på skytingen i Last Light. her skal du både forsvare deg selv og drepe så mange fiender som du kan. Det e ringen særlig konkret historie og jeg skjønte for å være helt ærlig ikke helt hva dette gikk ut på annet enn at Tower Pack er en skytesimulator som fokuserer mest på skytingen .Det er lite forskning og mer bli skutt eller skyt. utviklerne hos 4A Games har forbedret kampsystemet veldig mye i forhold til hovedspillet slik at skytingen føltes mye bedre ut. Mer annet enn at jeg koste meg med denne har jeg ikke å si. Vel verdt timene jeg brukte på denne pakken.

Den siste utvidelsespakken heter The Faction Pack og gir deg tre nye oppdrag der hvert oppdrag byr på sin egen spillestil. I en av oppdragene spiller du som en tungt bevæpnet soldat i-det fiendene strømmer over til din side og du må drepe dem med tunge våpen som minigunnere, railguns og mer. Dette var uten tvil den kjedeligste og det dårligste oppdraget i hele sesong passet. Det å spille som en tung bevæpnet soldat som bare pepret løs i alle retninger er ikke helt Metro: Last Light-aktig og det føltes bare unødvendig ut. I det andre oppdraget spiller du som en snikskytter dom skal hjelp en eller flere lagkamerater eller deg selv. Dette var mye mer underholdende og nervepirrende og skapte og var et av de beste oppdragene i sesong passet. Det absolutt beste oppdraget i hele sesong passet er uten tvil det siste oppdraget i The Faction Pack der du rett og slett spiller i vanlig: Metro: Last Light-stil. Du får flere arenaer og utforske og må passe deg for de forferdelige udyrene der ute.

Metro: Last Light – Season Pass er vel verdt hver krone om du har lyst på mer Metro: Last Light og du ikke er mettet av universet.  Anbefales sterkt!