Anmeldelse: Pokemon Y

Pokemon Y er utviklet av Nintendo-adveldingen The Pokemon Company og utgitt av Nintendo eksklusivt for Nintendo 3DS.  Spillet ble lansert den 12. oktober oktober i år sammen med Pokemon X.

Jeg har aldri i mitt liv spilt et Pokemon spill. Jeg har ofte hatt interesse til å spille  et Pokemon-spill på mine gamle Nintendo maskiner som GameBoy Advance SP og Nintendo DS. Jeg klarte dessverre aldri å skaffe verken tid, penger eller ressurser til å kjøpe et Pokemon spill til min gamle Nintendo maskiner. Men med Pokemon Y får jeg endelig spilt et Pokemon spill. Pokemon Y er da mitt offisielt første Pokemon spill jeg noensinne har spilt.

Dett betyr da at jeg ikke kan sammenligne Pokemon Y med tidligere spill i serien og jeg kommer nok heller ikke å gå så veldig mye i dybden i spillet da dette er mitt første Pokemon spill. Denne anmeldelsen blir altså da preget av rett og slett hvor godt jeg likte  Pokemon Y, altså min opplevelse jeg fikk av spillet og ikke mye mer. Jeg kommer ikke til å gå så mye i detaljene på gameplayet, men jeg kommer nok å skrive litt om og rundt gameplayet.

I Pokemon Y må du aller først lage din egen spillfigur du skal bruke i spillet. Valgene du får er ikke veldig mange, men de er akkurat passe mange. Etter du har laget din egen spillfigur starter spillet og du møter på flere figurer dom skal fortelle deg litt om alt mulig før du virkelig kommer deg i gang med å spille. Informasjonen du får en konkret og oversiktlig, den passer både for gamle Pokemon spillere og nybegynnere som meg. Med andre ord liker jeg veldig godt at Pokemon er ganske så mye tilpasset nybegynner innenfor serien.

Historien er ikke den beste historien jeg har hørt i et rollespill generelt sett, men den er likevel veldig bra. Det vil ta deg flere timer med å fullføre historiedelen og det om du ikke en gang fullfører noen sideoppdrag du finner på veien. Sideoppdragene er det veldig mange, underholdende og varierte slik at du vil verken kjede deg eller gå tom for sideoppdrag med det første, det tar en del timer. Generelt sett er oppdragene (både historieoppdrag og sideoppdrag) alle underholdende, og varierte og de skaper mye avhengighet. Når du først starter et oppdrag så blir du sittende og spille Pokemon Y til du har fullført oppdraget.

Kampsystemet er lik kampsysteme ttil de fleste andre JRPG-spill, med andre ord er det et turbasert kampsystemet. Jeg har aldri særlig likt turbaserte kampsystemer før med unntak av Ni No Kuni på PlayStation 3, men Pokemon Y sitt kampsystem likte jeg veldig godt. Det krevde strategi og taktikk, i tillegg var det veldig balansert slik at om du er nybegynner innenfor pokemon spillene merker spillet faktisk det og minker vanskelighetsgraden automatisk mens du spiller.  Dette likte jeg utrolig godt og hjalp meg veldig mye.

Hele spillet byr på enormt mye variasjon, både i oppdrag og i omgivelser. Det er alltid noen nye omgivelser og miljøer du kan vente deg mens du spiller som gjør at Pokemon Y aldri blir ensformig. I tillegg byr spillet på litt over 700 Pokemons der hver eneste Pokemon er ulik hverandre, ingen er like som gjør at kampene blir ekstremt varierte. De tar en god stund om du vil samle opp alle Pokemonene i tillegg er det utrolig vanedannende å lete etter Pokemons. Det er rett og slett så uendelig mye du kan gjøre i Pokemon Y.

Grafisk skinner Pokemon Y med sin strålende 3D grafikk i tillegg til 3D funksjonen på 3DSen. Det er fantastisk nydelig å spille spillet på 3DS, spesielt med 3D-funksjonen på. I tillegg er både lyden og musikken i spillet helt fantastisk. Ingenting å klage på i noen av delene. Nintendo har gjort en strålende jobb både når det kommer til grafikk, lyd og musikk. Jeg likte spesielt godt vann som reflekterte til solen i spillet. Det var lekkert, virkelig lekkert. Selv om 3DSen ikke er den mest avansert håndholdte spillmaskinen er grafikken i Pokemon Y likevel veldig lekker.

Pokemon Y er et fantastisk Pokemon spill på alle måter. Ha du aldri prøvd et Pokemon spill før? Kjøp det! Har du prøvd Pokemon spill tidligere? Kjøp det!