Anmeldelse: Sonic: Lost World

Sonic: Lost World er utviklet av SEGA og utgitt av Nintendo eksklusivt for Nintendo Wii U, Spillet ble lansert den 18. oktober i år. Her er min anmeldelse.

In-Game

Jeg har aldri vært den største Sonic-fanen, likevel elsket jeg Sonic Generations som kom ut for noen år siden som jeg spilte på PC. Jeg har likevel hørt veldig mye negativt om de siste Sonic-spillene som har lansert på markedet de siste årene, spesielt når det kommer til Sonics inntog på 3D-markedet der spillene bydde på mektig 3D grafikk. Denne 3D grafikken og 3D verdenen fikk riktignok SEGA aldri helt til å funke ifølge fansen som har klagd på SEGA hver eneste gang et nytt 3D-Sonic spill er blitt lansert, så skepsisen var nok stor da SEGA annonserte Wii U-eksklusive Sonic: Lost World som jeg personlig mener minte veldig mye om Super Mario Galaxy som da er en veldig positiv ting. Men hvordan er Lost World?

Når du starter opp Lost World blir historien presentert av en mellomsekvens (filmsekvens) der Sonic og hans kamerat Tails flyr med et skrøpelig fly og er i hælene på Dr. Eggman (igjen). Dr. Eggman skyter da en rakett mot Sonic og Tails som treffer vingen på flyet deres slik at de må nødlande på planeten Lost Hex. Her har Dr. Eggman gjort innbyggerne på denne planeten til sine slavearbeidere ved navnet Deadly Six og historien blir da ganske forutsigbar. Sonic må redde planeten og innbyggerne fra Dr. Eggmans onde makt. Historien er grei, men for forutsigbar. Ikke mye originalitet her nei, så det burde SEGA ha brukt ber tid på å fikse. Selv om Sonic-spillene ikke trenger en veldig kompleks og dyp historie burde de ha klart å komme med en bedre historie enn den som er i Lost World.

Lost World minner meg mye om Super Mario Galaxy pga. spillets brettdesign. Det er stort og verdenen har en stor skala. Slik som  de fleste andre Sonic-spill er Lost World delt opp i forskjellige soner. Det er sju forskjellige verdener i spillet og hver verden inneholder fire soner. Noe jeg aldri har sett før i et Sonic-spill er at det er på grensen til at hver sone (ikke bare verden) inneholder nye omgivelser, miljøer og atmosfærer. En sone kan bestå av ørken, en annen kasino, en annen snødekte omgivelser osv. Variasjonen i Lost World er enorm og om jeg ikke husker helt feil nå var det ikke en eneste omgivelse om kom i to soner på rad, så det er veldig imponerende. I tillegg består spillet av enormt mange forskjellige fiender som Sonic kan velge om han enten vil utrydde eller bare hoppe over og ikke gjøre noe med. Du vil finne både nye og gamle fiender i alle brettene som skaper en ny frisk følelse og en dose med nostalgi.

In-Game

Designet på brettene kunne likevel vært en del bedre i enkelte soner. Ofte fant jeg enten ikke veien hvor jeg skulle, andre ganger ble alt så surrealistisk og rart at jeg falt ned fra brettene kun pga. dårlig design.  Nå kan jo dette være min problem, men jeg føler at det var en del dårlig designvalg. Likevel er ikke alt negativt. I mange tilfeller var designet på brettene så praktfullt at det føltes ut som at jeg spilte Sonic Galaxy, noe som er kun positivt. Designproblemet er nok at SEGA hadde sett altfor mye på Super Mario Galaxy og prøvd å etterligne designet fra Super Mario Galaxy så godt som de kunne, men nå er jo ikke Mario og Sonic like karakterer da Sonic krever raskere respons fra spilleren. men som sagt, selv om det var litt dårlig design her og der var det generelt veldig bra design på mange brett. I tillegg likte jeg grafikken utrolig godt og jeg ser at den grafiske stilen har SEGA jobbet mye med, noe som vises virkelig godt. Grafikken henter mye inspirasjon fra grafikken i Super Mario Galaxy spillene, likevel har grafikken/den grafiske stilen i Lost World en egen flott sjarm.

Kontrolleringen av Sonic er derimot en smule middelmådig. Det er klønete (jeg ble ofte drept pga. klønete styring og falt ned fra høye bygninger) og designvalget passet ikke særlig til responsen fra Sonic. Sonic er som de fleste vet en raskt figur som har fokuset i å være veldig risk. Dette fungerer ikke særlig godt i designetvalget slik at i-stedet må Sonic ofte bare løpe eller gå helt vanlig i-stedet for å løpe i lynfart for å ikke dø. Dette synes jeg var veldig skuffende. At Lost World sine brett ikke er designet for at Sonic skal løpe i lynfart da designet er veldig «tettpakket» synes jeg er trist og skuffende. De fleste irritasjonsmomentene og de frustrerende punktene jeg fikk at Lost World var pga. de klønete og middelmådige kontrollerne.

Noe som gjorde at jeg begynte litt for raskt å kjede meg var at i svært mange soner måtte du finne og redde et bestemt antall dyr (kuer/hester eller noe?) for å komme seg videre til neste sone. Om man spiller vanlig Sonic og rusher seg gjennom brettene vil det være veldig vanskelig å finne alle disse dyrene du må redde fra de onde Deadly Six slik at jeg måtte flere ganger spille gjennom den same sonen flere gange rkun for å finne og redde alle dyrene. Dette er også et dårlig designvalg gjort av SEAGA som gjør at jeg ikke ofte kunne spille som den raske Sonic, noe som er veldig trist og skuffende.

In-Game

Sonic: Lost World er et ganske bra 3D-Sonic spill til tross av noen problemer. Likevel vil jeg anbefale spillet for de som er hypp på enten et nytt Sonic-spill, eiere av en Wiii U eller de som likte Super Mario Galaxy-spillene.

Karakter: 7/10

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s