Mini-anmeldelse: Demonicon

The Dark Eye: Demonicon er utviklet av Noumena Studios og utgitt av Kalypso Media. Spillet ble lansert på PC (Steam blant annet) den 25. oktober i år og lanseres på PlayStation 3 og Xbox 360 en gang i 2014. Her er min anmeldelse.

Demonicon er et ganske så lineært Action_RPG-spill som er satt i en veldig liten del av Dark Eye-universet. Og det er et av de store problemene til Demonicon følte jeg, det er for lineært for sitt eget beste. Det er for få konsekvenser av dine valg og for få slutter, men likevel er Demonicon er ganske underholdende spill, så selv om spillet ikke har så veldig mange konsekvenser og er litt for lineært for et rollespill å være er Demonicon et veldig bra spill.

RPG-delen i Demonicon er mye av det basiske som jeg har sett i de fleste andre RPG-spill. Du har stats du kan levle opp ved å drepe fiender og gjøre oppdrag, du kan skaffe og endre på utstyret ditt, lotte fiender, kjøpe mer utstyr. Selv om dette ikke er særlig revolusjonerende innen RPG-sjangeren i det hele tatt så er det likevel et underholdende spill selv om det ikke dukker opp noen innovative elementer i spillet.

Noe jeg derimot ble veldig skuffe tover er at spillet ikke gir deg companions, altså andre karakterer som hjelper deg i kampen mot fiendene. Dette har jeg alltid likt i RPG-spill da det gjør spillet både vanskeligere og mer taktisk. Likevel er de klassene du får tildelt veldig varierte. De har sine egne spesialangrep og enhver er en stor fornøyelse å spille som, selv om det dog kunne vært en del flere klasser enn dem som er.

Demonicon er heller ikke det vakreste spillet jeg har spilt, men teknisk fungerer det ganske godt. Animasjonene er ganske gode selv om de kan være litt hakkete enkelte steder. Lyden og musikken fungerer, men er heller ikke noe å rope hurra for. Til tross for at både musikk, lyd og grafikk er en smule middelmådig er Demonicon likevel bedre på disse aspektene enn mange andre spill som har kommet ut det siste året, så det er i alle fall ganske positivt.

The Dark Eye: Demonicon er et flott spill til tross for en del problemer og middelmådigheter her og der. Likevel kan jeg anbefale spillet for fans av RPG-sjangeren.