Anmeldelse: Batman: Arkham Origins

Batman: Arkham Origins er utviklet av Warner Bros. Games Montreal og utgitt av Warner Bros. Interactive Entertainment. Spillet er ute på PS3, X360 og PC. Denne anmeldelsen er basert på PS3-versjonen.

Arkham Origins er det tredje spillet til Warner Bros. suksesfulle Batman-serie som startet med Arkham Asylum, deretter kom Arkham City og nå har vi Arkham Origins. I forhold til Arkham Asylum og Arkham City er ikke Arkham Origins utviklet av Rocksteady Entertainment, men Warner Bros. Games Montreal. Så hvordan de har klart det får du vite i denne anmeldelsen.

Til tross for at Arkham Origins er det tredje spillet i serien er Arkham Origins en forgjenger til Arkham Asylum. Spillets handling legger til noen år før handlingene il Arkham Asylum skjedde. Det er jul i Gotham og folk handler inn julepresanger i siste liten. Den onde skurken Black Masks sin julepresang er litt annerledes. Han vil nemlig gi den personen som kan skaffe han Batmans hode 50 millioner kroner. Dette gjør da at en hel gjeng med livsfarlige snikmordere og banditter starter å lete etter Batman. Batman skjønner fort dette og drar for å finne disse snikmorderne for å finne ut hvor Black Mask er og ødelegge han/henne. Hvordan dette arter seg får du finne ut selv.

Arkham Origins både ser, føles og spilles som Arkham City. Ikke at det er noe negativt, Arkham City var et fantastisk spill (selv om jeg fremdeles mener Arkham Asylum, det første i serien, er det beste til nå), men jeg synes Arkham Origins burde ha hatt flere nyheter enn det som er. Arkham Origins føles egentlig ut som en stor utvidelse til Arkham City, ikke særlig mye mer. Gotham er forandret, noen nye elementer her og der, men ellers ikke så veldig mye nytt. Noe jeg ser på som ganske skuffende siden jeg ble litt lei av Arkham City pga. at selv det spillet hadde litt for lite nye spillelementer i forhold til Arkham Asylum. Men som sagt, alle tre er likevel fantastisk gode spill til tross for at City og Origins ikke byr på så veldig mye nytt i forhold til Asylum.

Gotham er svært mye forandret, både positivt og negativt. Det positive er at Gotham er så og si dobbelt så stort i Origins som byen var i City. Ikke bare det, men det  er også flere oppdrag å gjøre og enda flere skjulested å finne. mer å utforske og flere gåter å løse. Likevel følte jeg at Arkham City hadde disse tingene bedre, utforskningen, gåtene, de skjulte stedene var mer mystiske og mer spennende å finne ut av i City i forhold til Origins. Likevel må jeg si at i Arkham Origins er det å utforske veldig underholdende til tross for at mystikken, stemningen og atmosfæren fra Arkham City er borte.

Jeg kan blant annet skrive under på at jeg ikke er helt fan  av designvalgene utviklerne hos Warner Bros. har gjort. Byen er en smule ensformig, de fleste bygningene ser like ut og enkelte logiske brister. Som blant annet når jeg skal løse gåter ved å gå inn i en skjult hule så er det enkelte ting bat-clawen ikke kan gripe tak i som den burde kunne gjøre, mens andre ting som den logisk nok ikke burde klare å gripe tak i griper den tak i. Det er en god del av disse logiske bristene i designvalget. Heldigvis ødelegger dette ikke spillopplevelsen, men litt irriterende er det uten tvil. Likevel kan jeg generelt si at selv om Gotham City i Arkham Origins ikke er den beste Gotham City er likevel byen ganske bra til tross for noen logiske brister og dårlige designvalg her og der.

Kampsystemet og gameplayet er like bra som det var i Arkham City og Arkham Origins, så her er det ingenting negativt å si. Kampsystemet er utrolig underholdende, både å spilles og se på. Lydene av knuste skaller, spark, slåing og takedowns er deilige. Animasjonene er like gode som de alltid har vært og taktikken (det krever litt taktikk å ikke bli slått av fiendene) er også slik den skal være. Det eneste lille problemet jeg hadde med dette har ikke noe med kampsystemet og kampene å gjøre, men bildefrekvensen (frameraten). Dagens konsoller er flere år gamle og har utdatert maskinvare, det foregår svært mye på en gang på skjermen slik at enkelte ganger (spesielt i kampene) kan bildefrekvensen droppe under 30, som gjør spillet hakkete som skadet spillopplevelsen min en smule.

Man kan selvfølgelig også oppgradere utstyret til Batman og oppgradere hans ferdigheter med ferdighetspoengene man får ved å knekke ut fiender og løse gåter i Gotham. Hver rank gir deg en ferdighetspoeng som du kan bruke til oppgraderinger. Enhver oppgradering gir Batman noe nytt, som f.eks. å gjøre han sterkere, raskere eller forbedre et av våpnene hans. Det skaper stor variasjon i gameplayet og gjør spillet enda mer underholdende enn før du fikk oppgraderingen.

Batman: Arkham Origins  er et veldig bra spill, både for Batman-fans og de som kun vil ha et nytt tredeperson-actionspill. Spillet er ikke like bra som sine forgjengere, men det er likevel veldig underholdende.