Anmeldelse: Knytt Underground

Knytt Underground er utviklet av Niffla’s Games og utgitt av Ripstone LTD. Spillet kan kjøpes på Steam og PlayStation Store.

Knytt Underground er ganske vanskelig å forklare.  Spillet byr ikke på veldig mye forskjellig gameplay, men mer på en kombinasjon mellom opplevelse og utforskning. Disse to elementene har Niffla’s Games klart å holde på utrolig godt. Jeg ser på Knytt Underground som et flott lite utforskningsspill som krever både tid og tålmodighet. Hvorfor? Det får du vite i denne anmeldelsen.

I Knytt Underground har verdenen gått under pga. en forferdelig apokalypse. Verdenen består av farlig og skadende stoffer som kan drepe menneskene. Noen få mennesker har derimot laget utrolig store mengder med tunneler under bakken for å leve der. Du spiller som Mi, et menneske som får i oppdrag fra en gammel mystisk mann å forene et par  magiske elementer i spillet slik at verdenen ikke går totalt under, altså mer under enn det den allerede er.

Selv om Knytt Underground er et lite indiespill er spillverdenen i spillet enormt. Det er veier/tunneler overalt for å komme seg videre. Hver gang jeg kikket på kartet blir jeg alltid overrasket over hvor stort Knytt Underground sin spillverden faktisk er. Det tar rett og slett lang tid om man vil utforske alt, selv om man bare vil fokusere på historien. Det vil ta veldig lang tid å utforske hver eneste krok i spillet, veldig lang tid.

Gameplayet er veldig simpelt. Du springer, går og hopper til høyre eller til venstre. Det er egentlig kun det av gameplay Knytt Underground består av. Likevel kan Mi klatre og må kjempe enkelte ganger mot robotfiender og andre småkryp dypt inni de mange forskjellige hulene. Dette kan ofte være veldig frustrerende og vanskelig, men det krever bare en god del trening.

Spesielt er grafikken og atmosfæren på topp. Grafikk er veldig enkel, men utrolig lekker, spesielt lekre er de levende bakgrunnene når man går i hulene og blomstre som noen ganger dukker opp. Stemningen og atmosfæren er også utrolig bra, spesielt atmosfæren som gav meg en liten klaustrofobisk følelse.

Det eneste negative med Knytt Underground er nok at all utforskningen kan bli litt for raskt ensformig, kontrollerne kunne vært bedre og kampene man kommer over kan være litt for frustrerende. Ellers er Knytt Underground et veldig bra indiespill.