Anmeldelse: Call of Duty: Ghosts

Call of Duty: Ghosts er utviklet av Infinity Ward og utgitt av Activision. Spillet er ute på PC, PS3 og X360. PS4 og Xbone-versjonen kommer. Denne anmeldelsen er basert på PC-versjonen, men spillet er spilt på PC, PS3 og X360.

Callof Duty: Ghosts er det nyeste spillet i en av verdens mest populære spillserier. Ghosts foregår i et helt annet univers i forhold til Modern Warfare-serien og har ingenting med handlingen i Modern Warfare-spillene å gjøre. Så om du er en av de få som ikke har spilt Modern Warfare-spillene, ikke vær redd for å tro at du mister noe handling. Her er  min anmeldelse av Call of Duty: Ghosts.

Historien i Ghosts lyder som følger. Sør-Amerkanerne har fått nok av USA og deres oppførsel ovenfor både Sør-Amerikanerne og verden generelt. Så de velger å angripe, på en veldig farlig måte. De angriper en satellitt i verdenrommet kalt Orbital Defense Initiative (ODin), som er et av USAs viktigste forsvarsverk for å forsvare seg mot trusler fra andre land. Dette får fatale konsekvenser for USA. Satellitten både eksploderer og sender enormt mange med raketter mot USA og ti år etter ligger USA i ruiner. Sær-Amerikanerne er lykkelige og har dannet The Federation, en organisasjon som har kontroll over USA. Ingen vet hvem som leder og det er her du og din bror kommer inn for å ta USA tilbake fra de slemme Sør-Amerikanerne.

Historien er ikke noe mesterverk, egentlig ligner den mest på en helt vanlig Hollywood-blockbuster actionfilm. Men det er vel slik den skal være tenker jeg siden Call of Duty har aldri satt sitt fokus på realisme, men på Hollywood-stilen. Så jeg velger å mene at historien i Ghosts passer til Call of Duty-stilen til tross for at historien likevel kunne vært en del bedre. Jeg brukte forresten mellom fire-fem timer på å fullføre historiedelen/kampanjen noe som jeg synes var veldig lite, spesielt til i forhold til andre Call of Duty-spill som varte  i rundt åtte timer.

Kampanjen er slik som før. Store eksplosjoner, mellomsekvenser, scriptede sekvenser og mye skyting. Slik jeg liker det og slik Call of Duty har alltid vært og burde forbli. Det er ikke mye innovasjon her, men det er likevel noen små elementer her og der som gjør kampanjen mer underholdende enn noensinne. Som blant annet mer fokus på atmosfære, stemning og taktisk skyting. Hele kampanjen består av testosteronisert Hollywood-spillmatisering, det beste jeg vet med Call of Duty og det som alltid har gjort Call of Duty sin kampanje underholdende.  Til tross for at Call of Duty-serien aldri har hatt veldig mye fokus på stemning og atmosfære i kampanjen gjør Ghosts et unntak og kommer med flere doser med ny frisk atmosfære og god stemning. Jeg liker det!

Det er spennende, veldig spennende. Å se hunden Riley angripe fiendene i urbane strøk og dykke under vann med lagkameratene og krige i snødekte landskap gir stor variasjon til spillets kampanje. For å si det rett ut, kampanjen i Ghosts er like god som i de fleste andre Call of Duty-spill, og det er de som teller, mener jeg. Det er underholdende, nervepirrende, spennende, mellomsekvensene er flotte, Hollywood-bonanzaen er utrolig god, det meste i kampanjen er veldig bra, eneste negative er at enkelte animasjoner kunne vær bedre laget, noen bugs (tekniske feil) her og der og at den er for kort. Ellers er kampanjen verdt å spille igjennom før man starter på flerspillerdelen eller Extinction.

Det er ingen tvil at det er flerspillerdelen i Call of Duty-spillene som er grunnen for seriens massive popularitet. Ghosts fører flerspilerdelen videre med nye våpen, nye perks, nye oppgraderinger, noen nye moduser og en lang  rekke nye flotte brett. Det er egentlig ikke så mye å si om flerspillerdelen annet enn at den er like vanedannende og underholdende som den alltid har vært og Ghosts legger ingen negativ holdning inn i flerspillerdelen.  Det er store menger med oppgraderinger og våpen som kan låses opp slik som i de forrige spillene i serien. Enhver person som liker flerspillerdelen i de forrige spillene i serien vil like flerspillerdelen i Ghosts like mye. For de som er skeptiske til den så er de tingen grunn til bekymring, flerspillerdelen er like god som alltid.

To splitter nye moduser som har ankommet er modusene Squads og Extinction. Squads er en treningsmodus der du og fem datastyrte boter kan konkurrere mot et annet lag som også består av rundt seks datastyrte botter (AI styrte personer) i flere av de klassiske flerspillermodusene som Free for All, Team Deathmatch og mange flere. Dette var overraskende nok utrolig underholdende. Her kan man endre våpen, våpen tilbehør, perks og lære seg de forskjellige brettene før man hopper inn i flerspillerdelen. Det eneste negative var at AIen (intelligensen) til bottene var veldig middelmådig, noen ganger var de veldig dumme som gjorde at Squads- modusen var for enkel.  Men som sagt var Sqauds veldig underholdende og det var en fin måte å lære seg de forskjellige brettene på før jeg boltret meg i flerspillerdelen.

I Ghosts har Infinity Ward byttet ut TreyArch elskede (og noen ganger hatet) zombiemodus som vi fikk presentert i både Call of Duty: World at War, Black Ops og Black Ops 2 med Exctinction der du og tre andre venner skal overleve mot romvesener. Krabatene kan hoppe og angripe fra alle mulige kanter så her gjelder det å være observant. Det gikk svært mye tid til oppgraderinger og befestninger i modusen, men heldigvis kunne man selv velge når tid neste sverm av disse romvesnene skal angripe slik at man har god tid på seg for å bli ferdige med oppgraderingene og sikre det man kan sikre.

Det er ikke veldig mye nytt i Call of Duty: Ghosts annet enn noen små nyheter her og der i flerspillerdelen og de nye modusene Squads og Extinction. Men liker du og synes Call of Duty fremdeles er underholdende er Call og Duty: Ghosts anbefalt. Løp og kjøp!