Anmeldelse: Professor Layton and the Azran Legacy

Professor Layton and the Azran Legacy er utviklet av Level 5 og utgitt av Nintendo eksklusivt til 3DS. Spillet ble lansert den 8. november i år.

I Londons gater.

Jeg har aldri spilt et Professor Layton-spill før, Azran Legacy er det første spillet i den populære professor-serien jeg har spilt. Det jeg har fått med meg er at Azran Legacy er et av forløperne i serien. Det er veldig mange spill i Layton-serien som jeg ikke har fått prøvd, så  Azran Legacy er altså mitt første Professr Layton-spill.

Det første mysteriet i rekken mysterier i Azran Legacy er en levende jente som er fryst inn i en isblokk som flere forskjellige personer har stor interesse for. I tillegg har Laytons rival Jean Decole store planer for jenta i isblokken, organisasjonens hans Targent ønsker å bruke azranske krefter for egen vinning og jenta er den eneste personen i spillet som kan hjelpe organisasjonen med dette.

Historien var overraskende bra og spennende. Starten på spillet er veldig hektisk og actionfylt og gjorde at det var vanskelig for meg å legge fra meg 3DSen. De første timene gikk hurtig unna med store avsløringer og fantastisk gåter. Rett og slett herlig! Jeg har her og nå ingen tall angående hvor lang tid jeg brukte på Azran Legacy, men det var nok en del timer, og et var noen herlige fantastiske timer

Kamp!

Azran Legacy tar deg med på tur til mange forskjellige destinasjoner. Fra de mørke gatene i London til tunneler. Du får bryne deg på å reise i jungelen, gå rundt i storbyer og ta den en tur til mer nordlige og kalde strøk. Variasjonen er veldig stor og så fort du begynner å kjede deg litt angående noen omgivelser blir du presentert nye omgivelser. Level 5 har også fokusert mye på å komme med både nye og game interessante figurer i spillet. For de som har spilt de tidlige spillene i serien vil det nok være mange kjente figurer med i spillet.

Det er så klart ikke kun historien man spiller Professor Layton-spill for, men også for gåtene. I Azran Legacy er det lagt til rundt 150 nye spennende gåter man må løse. Har man spilt de forrige spillene i serien er det ikke så mye nyt og variert med de nye gåtene, men man vil likevel finne dem underholdende. Har man faktisk ikke spilt noen av de andre Professor Layton-spillene i serien som meg vil man finne gåtene rett og slett fantastisk gode. En annen god ting med gåtene er at de aller fleste er logiske slik at om du trenger hjelp og leser deg fram på nettet eller ser videoer på YouTube hvordan gåtene skal løses vil du føle deg dum pga. logikken  i den.

Spillestilen er lik som i de andre spilene i serien. Du får se en filmsekvens der alt presenteres, du må deretter gå rundt og samle spor og snake med figurene du møter i spillet. Vanskelighetsgraden er varierende. Noen gåter er vanskelige å løse, andre er lette. Dette synes jeg er ganske greit siden man helt sikkert blir bedre og bruker mer logikk senere i spillet da de vanskelige gåtene kommer.

Nydelig grafikk.

Professor Layton and the Azran Legacy er et knallbra spill som passer for hver og en. Det byr på mange timer med en spennende og flott historie, bra gameplay og eksepsjonelle gåter. Anbefales!