Mini-anmeldelse: Contrast

Contrast er utviklet av Compulsion Games og utgitt av Focus Home Interactive. Spillet er ute på PC (testet), PS3 og Xbox 360.

Vakker grafisk.

I Contrast spiller du som den jenta Didi som prøver å finne moren og faren sin sammen med sin søster i Paris på rundt 1920-tallet. Historien er godt fortalt og en rekke ganger også en god del emosjonell, men den blir aldri såpass emosjonell at jeg gråter av historien. Likevel er historien i Contrast bra nok som den er til tross for at den selvfølgelig kunne vært en del bedre. Jeg brukte rundt fem timer på å fullføre Contrast. I forhold til mange fullprisspill er det ganske langt siden mange de store AAA-titlene varer i rundt fem timer, og Contrast som er et billig lite arkade-spill også varer fem timer. I tillegg var de fem timene ganske underholdende fem timer.

Contrast er et 2D/3D-spill. Noen ganger er omgivelsene i 3D, andre ganger kan de være i 2D. Når Didi går rundt i Paris mørke gater er spillet som oftest 3D. Paris i Cotnrast er en veldig vakker by takket være den lekre grafiske og artistiske stilen Contrast bruker. Regn som faller ned i bakgrunnen, røyk og eksos i gatene og mye annet som lager en dynamisk og levende by i Contrast. De gangene spiller foregår i 2D er det for meste da man skal løse gåter.

Contrast fokuserer på skygger når det kommer til gameplayet og gåter. Gåtene består av at for å komme seg til andre deler av byen som ikke kan nåes ved å gå i gatene, må Didi forvandle seg til en skygge. Her kan Didi gå på skyggene i gatene som ville vært helt umulig før. Dette likte jeg veldig godt og synes var veldig innovativ tenking gjort  av Compulsion Games. Dessverre blir disse gåtene ofte altfor lette og man trenger ikke å bruke de små grå eller tenke seg om veldig mye for å finne ut hvordan man skal komme seg fra A til B. Det er bare å gjøre Didi om til en skygge og gå på skyggene for å finne veien fra A til B.

Skyggegåte.

Musikken i Contrast er noe av det beste med spillet. Musikken er helt fantastisk og legger til utrolig mye deilig stemning. Sammen med den grafiske stilen og musikken blir Contrast til en stemningsfull og flott spillopplevelse. Anbefales!