Anmeldelse: The Legend of Zelda: A Link Between Worlds

The Legend of Zelda: A Link Between Worlds er utviklet av Nintendo og Monolith Soft og utgitt av Nintendo eksklusivt for Nintendo 3DS.

Kamp!

Zelda-spillene har jeg aldri likt så spesielt godt, spesielt ikke 3D-spillene som Ocarina of Time og Majoras Mask. Likevel fikk Wind Waker HD øynene mine mer opp for Zelda-serien, hvorfor vet jeg ikke, men det var et elelr annet med Wind Waker HD som gjorde at jeg burde gi Ocarina of Time og Majoras Mask et nytt forsøk.

Når det kommer til 2D Zelda spillene som A Link to the past og de første Zelda-spillene på GameBoy har jeg alltid likt den type Zelda-spill, men likevel ikke virkelig mye. A Link Between the Worlds har forandret mitt syn på 2D-Zelda og Zelda-spillene generelt sett. Hvorfor? Det får du vite i denne anmeldelsen.

Etter de tjeg har forstått er A Link Between Worlds oppfølgeren til A Link to the Past. Om det er en direkte eller ikke direkte oppfølger er jeg usikker på, men jeg vet i alle fall at det er en form for oppfølger. Den onde trollmannen Yuga har ved hjelp av sin kraftige tryllestav fanget prinsesse Zelda inn i et maleri sammen med mange av slottets vakter og andre gode trollmenn som er på Links side i kampen mot det onde. Etter en del slåssing mot Yuga blir også Link fanget, men kommer seg ut, deretter får han den spesielle egenskapen til å forvandle seg til et maleri. Likevel kan Link bevege seg på murer og vegger slik at han kan komme seg til veier og fullføre gåter han eller ikke kunne. For å beskrive det enklest mulig: Link kan forvandle seg til et maleri slik at han kan gå på vegger, murer osv.

Links hjem.

Historien er utrolig spennende og kompleks. Den er ganske lett og «basisk» i begynnelsen, men mens man spiller blir den dypere, mer spennende, mer engasjerende og mer kompleks. Akkurat slik et godt eventyrspill skal være. Jeg ville bare spille og spille uten stopp (kanskje noen små pauser imellom) fordi historien var så spennende at jeg bare måtte vite hva det neste som skjer er. Historien i A Link Between Worlds er rett og slett perfekt til et eventyrspill eller et Zelda-eventyr.

Har du spilt andre 2D-spill i Zelda-serien vet du hva du kan forvente av A Link Between Worlds. Flotte og varierte omgivelser med mye forskjellig å gjøre i. Disse såkalte «dungeons» der du må komme deg gjennom en haug med livsfarlige feller, fiender og gåter er mer variert enn noensinne og et var en fryd å spille gjennom hver eneste dungeon. Det er også skattekister både i dungeons og på forskjellige steder i spillet du kan finne. I skattekistene kan det ligge rupees (valutaen i Zelda-serien) og forskjellige spesielle duppeditter som enten er brukelige eller ikke brukelige.

Det som gjorde at jeg falt rett og slett pladask for A Link Between Worlds er den herlige 60 FPSen (FPS = bilder i sekundet). Det er utrolig herlig å se spillet kjøre glatt i 60 bilde ri sekunder. Omgivelsene er mer dynamiske enn noensinne i et 2D Zelda-spill, bare de tå se lua til Link sveive i vinden er herlig. Bare at spillet går i 60 FPS forandrer mye, det gjør A Link Between Worlds herligere på alle måter, spesielt 3D effekten som fungerer fantastisk bra. Jeg kunne såvidt slå 3D-effekten av fordi spillet føles ut til å være ment å spilles i 3D siden kombinasjonene mellom 3D effekten og 60 bilder i sekundet er så perfekt som det er.  I tillegg er musikken i A Link Between Worlds helt vidunderlig. Alle de klassiske Zelda melodiene er på plass og meny-musikken fikk meg til å være kun i menyene i spillet i flere minutter. Jeg har rett og slett ikke ord for hvor fantastisk A Link Between Worlds er når det kommer til musikk, 60 FPS og 3D effekten. Det er som en uvisst drøm kommer i oppfyllelse.

Link som et maleri.

The Legend of Zelda: A Link Between Worlds vil jeg påstå er et av de beste spillene til en håndholdt maskin noensinne. Spillet leverer på alle punkter, nesten. Det eneste negative er at det er litt for kort og det er litt for få dungeons (jeg vil ha mer!) ellers vil jeg gi The Legend of Zelda: A Link Between Worlds nesten toppkarakter.

Takk Nintendo for en fantastisk spillopplevelse!

Karakter: 9.5/10