Anmeldelse: Super Mario 3D World

Super Mario 3D World er utviklet av Nintendo EAD Tokyo. Spillet er utgitt av Nintendo eksklusivt for Wii U.

Mario og vennene hans.

Super Mario-spillene har alltid vært en av mine favorittspillserier, både 2D og 3D-versjonene. Fra Super Mario Bros  til Super Mario Galaxy. Super Mario-spillene har en sjarm som svært få andre spillserier har. Uansett hvor mange spill og eventuelt hvor like dem er hverandre så er det alltid underholdende og en god fornøyelse å spille Super Mario-spill. Min eneste lille klage er at det enkelt og greit rett og slett har vært for lite innovasjon eller nye elementer i spillserien. Hvordan går det da med det nyeste spillet i serien, Super Mario 3D World? Det får du vite i denne anmeldelsen.

Jeg kan først og fremst si at Super Mario 3D World er det mest underholdende og vakreste Super Mario-spillet (spesielt i 3D grafikk) jeg noensinne har spilt. Historien er den samme som alltid. Bowser kidnapper Princess Peach og Mario må redde henne og knuse Bowser. Historien har ingenting nytt i seg, men det er like greit. Nå har jeg aldri fokusert på historien i et Mario-spill uansett, så historien tar jeg verken med som noe negativt eller positivt i spillet.

Super Mario 3D World er like variert når det kommer til miljø og omgivelser som de andre Super Mario-spillene. Hver verden består av et eget miljø. En verden kan være snødekt, en annen kan være full av jungel, en annen kan være full av farlig lava og slik fortsetter det. Nintendo har ikke mistet taket på variasjonen i Mario-spillene, heldigvis. Det er likevel et eller annet med miljøvariasjonen 3D World som er så bra og skiller seg ut fra de andre Mario-spillene. Jeg kan ikke helt sette fingeren på hva det er, men det er et eller annet. Det kan enkelt og greit være at brettene er så bra designet, men jeg er fremdeles ikke helt sikker på hva det er. Jeg vil likevel kalle det prikken over i-en.

Her må man passe seg.

Det er faktisk, utrolig nok, kommet en del nye spillelementer i 3D World. Om Mario kan få tak i ei bjelle med gul-farge kan han forvandle seg om til en tiger og springe fortere, hoppe høyere og klore fiender. I noen brett må Mario styre et dinosaur-lignende vesen som hjelper han med å svømme i farlige elver og en hel rekke andre småting som gjør  3D World til et fantastisk spill og et av tidenes beste Super Mario-spill. Selv om alle spillelementene ikke revolusjonerer og innoverer Super Mario-spillene utrolig mye gir de nye elementene i 3D World et friskt pust for Super Mario-spillene.

3D World er utrolig lekkert takket være HD-oppløsningen (1080p). 3D-Mario passer perfekt til HD og 3D World er både større og vakrere enn 3D Land på Nintendo 3DS. 3D World fokuserer ikke på realisme, men den gode gamle 3D Land stilen og det synes jeg er himla bra.  Vann, gress, himmelen, alt ser fantastisk ut i 3D World. Spesielt med tanke på at brettene er ganske store (til tross for at de er en smule lette og korte) er de talltid fornøyelig å stirre ned mot horisonten. HD setter et stort preg og mye sjarm på 3D World, og i likhet med Wind Waker HD ser jeg stor forskjell på HD og ikke HD i Nintendo-spill.

Super Mario 3D World er er av de beste Super Mario-spillene jeg noensinne har spilt og er på høyde med klassikeren Super Mario 64. 3D World sjarmerte meg i senk med musikken, fornøyelsen og grafikken og jeg vil anbefale Super Mario 3D World til enhver Wii U-eier. Har du ikke Wii U? Kjøp deg den!

Den dinosaur-lignende skapningen.

Karakter: 9/10

Legg igjen en kommentar

