Anmeldelse: Tearaway

Tearaway er utviklet av Media Molecule og utgitt av Sony. Spillet ble lansert den 22. november eksklusivt for Playstation Vita.

Skrevet av Philip Gran.

Lekkert.

Skaperne av den velkjente LittleBigPlanet serien kom i november ut med et nytt plattformspill. Har Media Molecule klart å skype noe nytt og originalt her, eller vil det svinne hen i den allerede enorme massen med plattformspill?

Tearaway er et unikt plattformspill, på mange måter. Ikke bare grafisk og designmessig, men også med tanke på overall gameplay. Det er ikke bare å sprette fra en plattform til en annen, man kan faktisk ikke engang hoppe uten hjelp av en trampoline eller noe annet du som spiller tar i bruk. Spillet bruker Vitas funksjoner på en svært god måte, uten at det føles påtvunget. Både toucheflaten på baksiden og touch-skjermen foran brukes mye, og det føles naturlig og riktig. Man bruker gjerne touchflaten på baksiden til å manipulere verdenen selv. Den kan brukes til å for eksempel beseire fiender, og dette ved at fingeren din tilsynelatende bryter inn i spillet og slår over alle fiendene. Det ser ut som om din ekte finger bryter gjennom bakflaten, gjennom det tynne papirlaget og inn i spillets verden.

Mye papir.

I spillet, er det du som er hovedkarakteren. Ikke karakteren man styrer i spillet, men du. Spilleren er en overnaturlig skapning i spillets verden, og hele verdenen ser ut til å lære fært på hvem i all verden du er, som kikker ned på dem fra oven. Støtt og stadig får man faktisk øye på seg selv i spillet, gjerne i form av en sol. Det er litt barnslig, men fortsatt morsomt, å se sitt eget ansikt lyse opp spillverdenen omgitt av solstråler. Tar stadig meg selv i å flire når spillkarakterene peker på ansiktet mitt og sier en kommentar om det.

Selv om det er du som spiller som er hovedkarakteren, betyr det ikke at karakteren du selv styrer i spillet ikke er viktig. I spillet tar man form som enten en kvinnelig eller mannlig konvolutt. Ja, du leste riktig. Konvolutt. Denne konvolutten kan man endre og fikse på på uendelige måter. Ikke bare kan du bytte ansiktstrekk og plasseringen av disse, man kan også lage helt egne dekorative ting man kan feste på figuren sin. Dette gjøres ved at man får opp et virtuelt tegnebord, velger papir, tegner på papiret, og klipper ut figuren du tegnet etterpå. Denne figuren kan du plassere på karakteren din etter fri vilje.

Grafikken i spillet er nydelig. Den er ikke fotorealistisk, har den kuleste lyssettingen eller høyest detaljerte teksturer, men likevel ser det veldig bra ut. Alt ser og føles ut som papir, og atmosfæren er veldig unik. Det samme gjelder lyden. Det meste, bortsett fra språket til karakterene i spillet, er lyder av papir. Og det fungerer strålende. Selv ingame menyen både ser, høres og føles ut som papir. Så ja, et skikkelig gjennomført papirlandskap.

Flotte omgivelser.

Tearaway er et godt plattformspill, og antageligvis det beste plattformspillet til Playstation Vita hittil. Det er unikt og interessant, og bruker Playstation Vitas funksjoner. Alt i alt, et godt plattformspill for folk i alle aldre, til tross for det barnslige ytre.