Anmeldelse: Bravely Default

Bravely Default er utviklet av Silicon Studio og Square Enix. Spillet er utgitt av Nintendo eksklusivt for Nintendo 3DS.

Vakkert!

Jeg har aldri vært en særlig stor JRPG-fan, men de siste månedene etter å ha spilt litt Pokemon Y og Ni No Kuni har jeg fått øynene mine mer åpne for sjangeren. Det er fremdeles en del spill som fortsatt ikke faller i smak for meg som blant annet Final Fantasy-spillene. Så det var ikke en lett oppgave å anmelde bravely Default som skal ha fått stor inspirasjon fra nemlig Final Fantasy-spillene. Likevel ble jeg positivt overrasket over Bravely Default. Spillet har nemlig fått øynene mine enda mer åpen for JRPG-sjangeren.

Historien i Bravely Default er ikke den mest den originale historien, men den funker. Du spiller som gutten Tiz som har fått hjembyen sin slukt av en mørk grop som plutselig dukket opp. Tiz får snart besøk av av vindens prinsesse som forteller han at mørke krefter har inntatt krystallene for vann, ilj, jord og vind og dette fører til enorme naturkatastrofer som kan legge verden i øde. Vann har tørket, vinden har stoppet og sunne skoger har råtnet. Agnes (vindens prinsesseO og gutten Tiz starter eventyret med å undersøke hva som skjer og møter på to andre kamerater som blir med dem. Vi får måte på en gutt ved navn Ringabel som har et hukommelsestap og ei jente ved navn Edea. Disse fire personene skal undersøke og redde verden fra enda større og farligere naturkatastrofer.

Fra begynnelsen får man velge mellom hvilke klasser man skal velge å gi karakterene man spiller som. Det finnes 20 forskjellige klasser og hver eneste klasse har sine spesielle egenskaper som skaper enorm stor variasjon for Bravely Default. Dette betyr også at til tross for at spillet er utrolig langt (brukte rundt 40 timer på å fullføre det) skaper de 20 forskjellige klassene såpass mye gjennomspillbarhet at man vil spille gjennom Bravely Default med så mange forskjellige klasser som overhode mulig. Man begynner først med noen få klasser og jo lengre man har kommet gjennom historien, jo flere klasser åpnes opp. Det jeg likte utrolig godt var blant annet at til tross for at man velger en bestemt klasse å spille gjennom med vil man likevel kunne kombinere enkelte egenskaper og evner fra andre klasser med den klassen man allerede har bestemt seg for å bruke. Dette gjorde at jeg brukte mye tid på å leke meg med de forskjellige klassekombinasjonene. Det var svært underholdende og skapte mye taktikk og strategi når jeg var i kamp.

Vakre omgivelser i isometrisk 3D.

Det jeg derimot ikke likte med Bravely Default er at spillet krever litt grinding, ikke mye, men noe i enkelte deler av spillets historie. Dette betyr at jeg måtte slåss gjentatte ganger mot ordinære fiender som var på mitt level for å komme meg opp på en høy nok level for å ta knekken på min neste sjefsfiende (boss). Om jeg er på level 12 og sjefsfienden er på level 15 måtte jeg kjempe mot ordinære fiender på level 12 for å komme opp til level 15 for å slåss mot sjefsfienden. Dette var veldig ensformig og ødela litt av stemningen i spillet. Heldigvis var det ikke mye grinding som måtte til, men det var noe.

Kampsystemet er rundebasert noe som er klassisk og ordinært for JRPG-sjangeren. Likevel føler jeg at Bravely Default gjorde kampsystemet lettere for nybegynnere innenfor sjangeren som meg. Det var faktisk, for en gang skyld, underholdende å ta i bruk et rundebasert kampsystem noe som var helt motsatt for meg i for eksempel Final Fantasy da jeg slo av spillet med en gang kampene startet. Det nye i Bravely Default er modusene «Brave» og «Default» lar deg enten spare eller bruke flere runder på enn gang enn de tre rundene du vanligvis har. Om man velger «Brave» sparer man en runde, beskytter seg og tar kun halv skade neste runde, men velger man «Default» der man velger å ta flere runder må man stå over neste runde med et åpent forsvar, her kan fienden(e) skade deg så mye de vil. Så her gjelder det å være taktisk og strategisk.

Hele spillet er en sidescroller der verdenen er i 2D (enkelte ganger isometrisk 3D) og den grafiske stilen som blir brukt er utrolig lekkert, noe av det lekreste jeg har sett på en håndholdt spillmaskin. Musikken er også helt fantastisk, noe av det beste jeg har hørt i hele år fra et spill generelt sett. Det er et utrolig underholdende spill og det er mye man må huske på. Hva har du i inventorien/lageret? Hva kan du selge for å få mer penger for å kjøpe bedre utstyr eller mer liv? Bravely Default er et fantastisk JRPG-spill jeg vil anbefale til alle og enhver som eier en 3DS.