Mini-anmeldelse: Olli Olli

Olli Olli er utviklet av Roll7 og utgitt av Sony til Playstation Vita.

Flott grafisk.

Det har ikke vært svært mange skateboard-spill de siste årene, verken på håndholdt eller konsoll etter Electronic Arts Skate. Skateboard-spill har forholdsvis død litt ut de siste årene, hvorfor aner jeg absolutt ikke. Personlig likte jeg skateboard-spill ganske godt, spesielt Tony Hawk-serien og Skate-serien. Dette vil utvikler Roll7 gjøre noe med, men ikke på den vanlige måten. I-stedet for å utvikle et stort Skateboard spill for konsoller og PC bestemte de seg for å utvikle et 2D-sidescroller Skateboard spill for Sonys Playstation Vita. Hvordan gikk det? Det får du vite i denne anmeldelsen.

Olli Olli er altså et 2D-sidescroller Skateboard spill til PS Vita. Du har to moduser, tutorial og play. I tutorial skal spille lære deg de forskjellige styringsmetodene i spillet. Det er vanskeligere enn det man skal tro siden Olli Olli har en ganske kompleks fysikkmotor som gjør spillet både litt realistisk og ganske vanskelig. Det er flere forskjellige styringsmetoder som man må lære seg og det kan ta mange timer før man kan alle godt nok. Olli Olli er ikke et enkelt spill for å si det sånn, det tar mange timer å bli god i det.

I Play er det flere titalls forskjellige baner å lære seg. Først av alt har man fem forskjellige seksjoner der hvor bher seksjon har sitt egen tema/miljø. Spillet byr på Urban, Junkyard, Port, Base og Neon City i den rekkefølgen. Jo lengre man kommer jo vanskeligere blir det, og som sagt, hver av disse har forskjellige miljø. Urban har gatemiljø, Junkyard har søppelfylla miljø, Neon City har by miljø osv. I tillegg har hver seksjon 10 brett man må komme seg igjennom. Det er fem amatør brett som er ganske lette, og når man har fullført dem åpner man opp fem profesjonelle brett som er mye vanskeligere å fullføre enn amatør brettene. Hvert brett uansett om man spiller på amatør eller profesjonelle brett blir vanskeligere for hver gang. I tillegg kan man komme tilbake til hvert brett og prøve å gjøre det bedre, som å fullføre brettet raskere. Man får stjerner for hvor rask man har fullført brettet og hvor mange poeng for alle triksene man gjør. man kan få maksimalt opp til fem stjerner, men fem stjerner er utrolig vanskelig å få, det krever mange timer med spilling.

Triks ned en trapp kan være vanskelig i begynnelsen.

Når det kommer til triks så er det over 100 triks man kan ta i bruk. Det er utrolig mange vanskelige triks som tar en stund å lære seg. Jo flere man kan jo mer poeng får man på hvert brett. Man kan trikse når man skater over forskjellige hindringer eller hopper over trapper, rulletrapper og forskjellige slike hindringer. Takket være det store antallet med forskjellige triks man kan ta i bruk byr Olli Olli på veldig mye variasjon. Det eneste negative jeg egentlig har å si om Olli Olli er at lærekurven kan bli litt for bratt, enkelte triks er altfor lik andre og det burde ha vært mer variasjon i lyden og musikken. Ellers er Olli Olli et knallbra og vanedannende skateboard spill på PS Vita.