Anmeldelse: Assassin’s Creed 3: Liberation HD

Assassin’s Creed 3: Liberation HD er utviklet av Ubisoft Sofia og utgitt av Ubisoft for Playstation 3, PC (testet) og Xbox 360.

Vakre omgivelser.

Assassin’s Creed 3: Liberation HD er som tittelen selv sier en HD (High Definition – Høy Definisjon)-utgave av Playstation Vita-spillet med samme navn (bare med unntak av «HD» selvfølgelig). Med andre ord, om du allerede har PS Vita-versjonen av Assassin’s Creed 3: Liberation så er det helt unødvendig å kjøpe HD-versjonen om du ikke virkelig må spille spillet i bedre grafikk, bedre bildefrekvens (FPS) og høyere oppløsning. For de som ikke har spilt PS Vita-versjonen kan jeg likevel si med en gang at Liberation er et veldig bra spill, ikke det beste Assassin’s Creed-spillet i serien, men likevel et bra spill.

Slik som i Vita-versjonen spiller du som Fransk-Afrikansk riksmannsdatteren Aveline de Grandpre som blir opplært av snikmorderorderen til å gjennomføre en rekke oppdrag som varer i mellom fem-åtte timer. Hun er en velstående kvinne om dagen og en snikmorder om natten. Hennes mål er å finne og ta livet av mennene som sto bak mye av hennes vonde fortid. Dette er ikke lettere sagt enn gjort siden Aveline må gå gjennom en lang rekke oppdrag der hun ikke bare setter sitt eget liv på spill, men også alle hun kjenner.

Oppdragene er relativt underholdende. I begynnelsen var jeg veldig hekta og oppdragene var veldig varierte, men mot slutten føltes det ut som at jeg gjorde mange av de vanlige oppgavene på nytt flere ganger, noe som satte en demper på underholdningen. Det var alt fra å gå fra A til B, hente noe, drepe noen og finne noe. Ubisoft kunne godt ha gjord oppdrags strukturen en smule bedre siden jeg starte tå kjede meg etter noen timer. Minst likte jeg oppdragene der man bare skulle dra fra A til B, noe som var ganske kjedelige, men jeg likte se skikkelige snikmorderoppdragene veldig godt.

Det grafiske ser bra ut.

Omgivelsene i Liberation HD er uten tvil svært preget av HD oppløsningen. Hele spillet ser mye bedre ut. Omgivelsene er mer detaljerte, teksturene har fått en solid oppgradering og det føles rett og slett ut som en konsollopplevelse til tross for at Liberation var utviklet for en håndhold spillmaskin, noe jeg ser på som svært imponerende. Det eneste negative jeg vil si om HD oppløsningen er at skygger og lyskilder ble litt rare i enkelte steder i spillet, som for eksempel mellom trær, men ellers var HD-oppgraderingen veldig god.

Når det kommer til bildefrekvensen på Vita-versjonen mislikte jeg den ekstremt, bildefrekvensen ødela spillopplevelsen min veldig mye pga. at den i alle fall føltes veldig lav. Heldigvis er dette fikset i HD-versjonen av Liberation. Spesielt på PC kjører spillet flere ganger bedre enn Vita-versjonen. Dette gjorde min opplevelse med Liberation HD mye bedre enn Vita-versjonen. Med andre ord er høy bildefrekvens per sekund i spill veldig viktig for at jeg skal ha en god spillopplevelse.

Assassin’s Creed 3: Liberation HD er ikke det beste Assassin’s Creed-spillet, men spillet er likevel ganske bra. HD-oppgraderingen utgjør store forskjeller fra den originale Vita-versjonen og kan trygt anbefale HD-versjonen over Vita-versjonen.