Anmeldelse: Might & Magic X: Legacy

Might & Magic X: Legacy er utviklet av Limbic Entertainment og utgitt av Ubisoft eksklusivt for PC. Spillet kan kjøpes på Steam og UPlay.

Edderkopp til kamp.

Might & Magic X: Legacy er Ubisofts forsøk på å skape old-school turbasert RPG-spill som skal minne om de gamle rollespillene som foregikk i førsteperson og det moderne Legend of Grimrock som kom for noen år siden . Men er Ubisofts forsøk på å gjenopplive den gamle ord-school RPG-sjangeren nytteløst eller har Ubisoft fått det til og nostalgien rundt old-school RPGer endelig kommet i livet enda mer? I denne anmeldelsen får du forhåpentligvis svaret du søker etter.

I Legacy får du bruke fire helter som du kan velge mellom når tid som helst og spille som, du har 12 raser, forskjellige klasser og klassekombinasjoner å velge mellom, så den gamle RPG-friheten starter allerede når du skal begynne å velge karakterer, noe som er et veldig godt føreinntrykk. Enhver karakter har sine egne egenskaper og spesialkrefter, en skyter pil og bue, en bruker sverd og skjold veldig godt, en annen skyter magiske stråler og en annen kan gjøre noe helt annet. Dette legger opp til et ganske taktisk kampsystem.

Kampsystemet er turbasert slik som de fleste andre old-school RPGer var. Dette betyr at du må bruke de forskjellige fire heltene du har til gode flittig og taktisk. Er det en fiende som er langt fra deg? Skyt med pil og bue eller magi, kommer det en stor edderkopp og hopper på deg? Skift til sverd og skjold for å gjøre kampene lettere. Det er mye å tenke på, likevel følte jeg at når en av heltene har fått oppgradert seg ganske mye var det bare å hakke løs på «slå» knappen i spillet for å slå fienden, man tok lite liv og slagene man tok på fienden gjorde at fienden mistet livet raskt, så jeg ente opp med å bruke en eller to karakterer mot slutten av spillet mest siden de andre karakterene/heltene var ubrukelige da de jeg hadde valgt var nok oppgradert til å slå og drepe hvilken som helst fiende. Heldigvis ble kampsystemet litt repetivt og monotont pga. av dette ganske sent i spillet slik at det var kun de en-to siste timene som ble repetive og monotone pga. skikkelige oppgraderte karakterer.

Det kan bli vondt med piskeslag.

Lgeacy er til nå 2014s mest innholdsrike spill. Jeg brukte flere titalls timer på å kjøre igjennom historien i tillegg til at jeg utforsket en del og gjorde en del sideoppdrag, likevel følte jeg at jeg kunne gjøre enda mer, det var enda mer å utforske og enda flere oppdrag å gjøre. For 20€ på Steam gir Legacy spilleren flere titalls timer med underholdning og spilletid. Vi trenger virkelig flere slike spill som Legacy der prisen er lav og spillet består likevel av vannvittig mye innhold. All ære til Ubisoft for en innholdsrik spillopplevelse.

Legacy er utviklet i Unity, ikke den mest grafisk avanserte spillmotoren i verdenen, men jeg tror nettopp det er grunnen for at Limbic valgte å utvikle spillet i Unity. Legacy har en fantastisk god old-school retro RPG grafikk som virkelig fikk fram nostalgi. Omgivelsene ser flotte og varierte ut, og til tross for at jeg aldri fikk hakeslepp pga. grafikken hadde jeg i bakhodet at det ikke var poenget. Poenget med Legacy er å gi moderne spillere litt retro i RPG-sjangeren, noe Legacy gjør veldig bra.

Might & Magic X: Legacy er et veldig bra forsøk av Ubisoft på å utvikle et old-school RPG-spill for moderne spillere som meg som ikke levde opp med sjangeren. Spillet er vanedannende, byr på mange overraskelser og har utrolig mye innhold.