Anmeldelse: YS: Memories of Celceta

YS: Memories of Celceta er utviklet av XSEED Games og utgitt av NIS. Spillet er eksklusivt for PS Vita.

Ut på tur.

Den siste tiden har jeg blitt veldig glad i japanske rollespillspill og tiltross for at YS-serien aldri har vært den mest kjente japanske rollespill serien på markedet har jeg alltid vært glad i YS. Jeg har allerede spilt igjennom YS 1  & 2 Chronicles, YS: Origin og YS: The Oath of Felghana på PC, så litt kjent er jeg med serien. Dette betydde selvfølgelig at jeg var skikkelig glad da jeg fikk min anmeldeseskopi av YS: Memories of Celceta til Playstation Vita som skal være en blant annet en remake av Super Famicom spillene YS 4: Dawn of Ys og YS 4: Mask of the Sun.

I Memories of Celceta spiller du som den rødhårede protagonisten Adol Christin som våkner opp i byen Casnan med et skikkelig hukommelsestap. Du vet ingenting og det første som må gjøres er å finne ut av ing. Hva du heter, hvor du kommer fra, hva du gjør der osv. Ganske raskt finner du ut av at du må samle en gjeng ungdom for å slå ned på onde krefter som blant annet vil ødelegge Casnan. Ikke den mest originale historien for å si det sånn, men den funker ganske bra likevel.

Jeg vil beskrive Memories of Celcetasom et action-RPG. Kampene foregår i sanntid og er ikke tur basert slik som de fleste japanske rollespill. Dette betydde at i de første kampene gikk det for det meste kun i» button-smashing». Variasjonen og taktikken i kampene kom ikke før senere i spillet da flere våpen g nye perks og abilities ble låst opp som gjorde at det måtte legge sinn mer tenking bak hver kamp enn å bare trykke så fort du kan på angrep-tasten og håpe på det beste. Dette synes jeg var veldig bra, blant annet fordi perksa og spesial egenskapene ble låst opp da jeg begynte å bli lei av all «button-smashinga». Med tanke på at Memories of Celceta er et veldig langt spill (det tok en del timer å komme igjennom historiedelen) var det flott å ha en del variasjon i kampene.

I kamp.

Verdenen i Memories of Celceta er også svært godt designet og noen ganger føltes det ut som at jeg spilte Monster Hunter, noe som jeg ser på som veldig positivt. I det ene øyeblikket vandrer du og ungdomsgjengen din i en grønn og litt skremmende skog, i det andre øyeblikket kan du møte på en skikkelig stor bjørn med altfor mye helsepoeng du må få ned i 0 slik at bjørnen dør ut og du kan samle opp alt av loots bjørnen gir i fra seg. Bare det å vandre rundt i spillverdenen i Memories of Celceta gav meg en utrolig flott følelse. Til tross for at spillet kjøres på en liten håndholdt spillmaskin er verden ganske dynamisk og byr på flerfoldige med gode sideoppdrag og annet du kan gjøre om du vil «trekke litt luft» fra historien.

Det eneste jeg vil trekke inn som negativt med unntak av at de første timene var litt kjedelige er at grafikken kunne vært en del bedre, Memories of Celceta har ikke god grafikk, så om du ikke må ha god grafikk for å spille et spill på Vita bør du holde deg unna Memories of Celceta.

YS: Memories of Celceta er et utrolig godt spill som enhver JRPG-fan burde skaffe seg, har du en Vita? Kjøp deg spillet! har du ikke en Vita? Kjøp en Vita og spillet!