Anmeldelse: Metal Slug 3 – Steam

Metal Slug 3 er utviklet av DotEmu og utgitt av SNK Playmore. Spillet ble lansert relansert på Steam den 14. februar i år.

Tropiske omgivelser.

Metal Slug 3 er et av mange klassikere som allerede har vært lansert på PC, men som nå har blitt relansert på PC for å komme seg på Steam. SNK Playmore har nemlig tatt Steam plattformen i flittig bruk for deres relansering av deres svært så populære klassiker Metal Slug 3 og utviklet spillet en del på nytt for å lansere det på Steam.  Dette mener jeg personlig var en veldig gode ide siden Steam plattformen kan åpne øynene til folk som aldri har prøvd Metal Slug serien, spesielt ikke Metal Slug 3. Blant dem var det meg.

Ikke ta det så tungt. Jeg har hørt om Metal Slug-serien, men jeg har aldri prøvd den på noe måte. Likevel ble jeg glad da Metal Slug 3 ble lansert på Steam, fordi nå var tiden inne for å teste klassikeren ut. Jeg kan si at etter flere frustrerende og irriterende timer jeg er fornøyd og imponert over både SNK Playmores arbeid med relanseringen og selve spillet i seg selv. Jeg har nemlig blitt en fan av Metal Slug-serien. Hvorfor? Det får du vite i denne anmeldelsen.

Når jeg ser på Steam-siden for Metal Slug 3 ser jeg at SNK Playmore virkelig har lagt mye arbeid i Steam-versjonen. Det er støtte for Steam samlekort, Steam achievements, lokal flerspiller, Steam topplister (charts), kontroller-støtte og mye mer. Nettopp det enhver Steam-spill skal ha. Bare å se på all støtten gir meg en følelse over at SNK Playmore virkelig har brydd seg om denne versjonen av Metal Slug 3 og virkelig prøve å få til en støtte for alt som eksisterer på Steam.

Flerspiller er utrolig moro i Meal Slug 3.

Selve Metal Slug 3 er et utrolig underholdende, vanedannende og vanskelig spill. Du går i en 2D sidescrollende verden fra venstre til høyre og skyter på fiender. Du har bomber, forskjellige våpen og forskjellige kjøretøy du kommer over enkelte ganger i spillet. Metal Slug 3 er et veldig vanskelig spill, det krever mye trening som gir mye erfaring for å bli god. Det er svært mange varierte brett med forskjellige omgivelser som gjør at spillet aldri blir ensformig.

Jeg vil sammenligne spillet en del med den kritikerroste klassiske spillserien Contra, spesielt når det kommer til vanskelighetsgrad. I Contra dør du bare av et par få skudd fra fienden, ikke like ille er det i Metal Slug 3, men ganske nært. Det er i alle fall veldig vanskelig, spesielt er det styringen i Metal Slug 3 som tar seg litt tid til å venne seg til. Styringen er ikke «smooth» så det krever litt tid av spilleren å bli god til å styre personen man velger  å pille som i Metal Slug 3.

Metal Slug 3 på Steam er en fantastisk relansering. Spillet støtter det meste Steam har å by på i tillegg til at Metal Slug 3 er utrolig underholdende, vanedannende og vanskelig i seg selv. Det å fullføre alle brettene med en normal tid og normal «death count» er en prestasjon i seg selv. Det er derimot når man skal konkurrere med hvor mye tid man bruker på bestemte brett med venner og andre personer fra hele verden Metal Slug 3 blir skikkelig bra.