Anmeldelse: Donkey Kong Country Tropical Freeze

Donkey Kong Country Tropical Freeze er utviklet av Retro Studios i samarbeid med Monster Games og Nintendo SPD. Spillet er utgitt av Nintendo eksklusivt for Wii U.

Kalde omgivelser.

Donkey Kong Country Tropical Freeze er det femte spillet i Country-serien og i likhet med forgjengerne er det Metroid-ekspert studioet Retro Studios som står bak Tropical Freeze. Da Tropical Freeze ble annonsert husker jeg at mange Nintendo fans ble sure og sinte på Nintendo fordi de ikke gav Retro Studios oppgaven med å utvikle et nytt Metroid spill til enten Wii U eller 3DS. Det skjønner jeg godt, men nå, etter flere timer med Tropical Freeze ser jeg at det kanskje ikke var en så dum ide å la Retro Studios utvikle Tropical Freeze.

Selve historien i spillet er veldig enkel og simpel, noe som er veldig positivt for et spill som Donkey Kong. Donkey Kong og vennene hans som blant annet består av Diddy, Dixie og Cranky feirer bursdagen til Donkey kong. Denne bursdagen ender opp som en katastrofe da en hær med kalde pingviner skyter på Kongs tropiske øy og tar over den. Nå må Donkey Kong og vennene hans på et nytt farlig eventyr der de må ta tilbake øya si og fortsette Kongs bursdagsfeiring.

La med ta det visuelle aller først. Tropical Freeze ser fantastisk ut i HD, mye bedre enn et Donkey Kong spill noensinne har vært. Omgivelsene er flottere enn noengang, figurene ser bedre ut, animasjonene ser nedre ut, alt ser rett og slett utrolig bra ut. Nintendo viser at de virkelig kan ta i bruk HD grafikk når de virkelig vil det. I likhet med Wind Waker HD gir virkelig HD grafikken i Tropical Freeze en fantastisk følelse om at Wii U-en er en relativ sterk maskin. I tillegg, bare for å ha det sagt, lyden er virkelig fantastisk den å.

Nå må Kong ikke falle!

Tropical Freeze er mer av det samme, noe som selvfølgelig er en god ting. Du skal komme deg fra A til B i hvert brett. Her må du samle så mange baner som du klarer, finne alle bokstavene i KONG for å gjøre highscoren din på brettet høyere, finne alle puslebitene og alle myntene. Tropical Freeze gav meg en følelse som gjorde at jeg bare MÅTTE fullføre så mange brett jeg kunne 100%. Spillet har den såkalte «completionist» følelsen der jeg ikke ville gå videre til neste brett før jeg har klart 100% på daværende brett. Overraskende skapte dette ikke noe frustrasjon, men en selvtilfredshet, spesielt når jeg klarte 100%.

Det er ikke like mange verdener i Tropical Freeze som det var i Super Mario 3D World. I motsetning vil jeg påstå at brettene i Tropical Freeze er mye lengre enn et brett i 3D World i tillegg er brettene mer varierte i Tropical Freeze. Det var for å være helt ærlig overraskende hvor varierte, kreativiteten i hvert brett er grensesprengende i forhold til andre Donkey Kong Country-spill. I tillegg har nesten hvert brett ulike miljøer og omgivelser, noe som gjorde at jeg alltid tenkte «Hva er er neste?».

Man kan også spille samarbeid på to personer gjennom hele spillet. Dessverre fikk jeg aldri prøvd ut samarbeidsdelen.

Tropiske omgivelser er det første du ser i Tropical Freeze.

Donkey Kong Country Tropical Freeze er et fantastisk plattform spill og en fantastisk entre for Wii U og Nintendo i 2014. Eneste negative er at styringen av Kong kan bli ganske ekkel i begynnelsen og det krever en del spilling å få styringen til å flyte 100%. Dette gjorde de første brettene veldig vanskelig, vanskeligere enn det det burde være.