Anmeldelse: Castlevania: Lords of Shadows 2

Castlevania: Lords of Shadows 2 er utviklet av Mercury Steam og utgitt av Konami. Spillet er ute på PC (testet), Xbox 360 og Playstation 3.

Gabriel bruker sverdet.

Jeg har ikke prøvd mange spill i Castlevania-serien. Det siste jeg prøve var Lords of Shadow som jeg spilte på PC. Likevel spilte jeg flere av GameBoy og Nintendo DS spillene i Castlevania-serien. Jeg anser Castlevania-serien som en veldig god serie, noe også Lords of Shadows var. Lords of Shadows virket for meg som et fantastisk God of War-klone, noe Lords of Shadows også var. Med andre ord var forretningene mine til oppfølgeren Lords of Shadows 2 ikke akkurat små. Men etter å ha fullført Lords of Shadows 2 og tenkt over hva jeg har gått igjennom kan jeg mildt sagt si at jeg er en smule skuffet, ikke veldig skuffet, men en smule skuffet over Lords of Shadows 2. Hvorfor? Det får du vite i denne anmeldelsen.

Det har gått flere tusen år siden vi fulgte Gabriel Belmonts ferd mot å redde hans kjærlighet fra Satan i Lords of Shadows. Nå er Gabriel gammel og grå og lever i en eldgammel skitten kirke i et rom langt oppi et tårn i vår moderne tid. Han møter sin gamle (uhyggelige) venn Zobek igjen som forteller ham at Satan er kommet tilbake og er nå i den moderne tid. Satan vil ødelegge jorda en gang for alle og det er opp til den gamle grådige Gabriel (deg) å stoppe Satan. Historien er ikke i noe form for original i det hele tatt, noe som skuffe meg en smule siden historien er noe av det jeg gledet meg mest til i Lords of Shadows 2, så det var mildt sagt ganske skuffende, men jeg overlevde heldigvis. Jeg brukte litt over ti timer på å fullføre Lords of Shadows uten å utforske og samle alt av gjenstander, så det var i alle fall veldig positivt for igjenspillingsverdien.

I likhet med forgjengeren er det en del scener i spillet som krever litt QTE (Quick Time Events). Noe av det herligste med Lords Shadows 2 som jeg virkelig håper at alle andre fremtidige spill følger etter med om de tar i bruk QTE er alternativet i Lords of Shadows 2 der man faktisk kan skru QTE helt av slik at man slipper å plages med QTE. Dette gjorde jeg nesten med en gang jeg startet spillet, QTE scenene gikk automatisk og spillopplevelsen ble flere ganger forbedret i forhold til QTE-scenene i forgjengeren der man ikke kunne skru av QTE. En annen forbedring i gameplayet er kameraet. I Lords of Shadows 2 kan du faktisk styre kameraet mer selv i tillegg til at kameravinkelen retter seg bedre mot der ting foregår i spillet, noe som ikke skjedde mye i forgjengeren.

Designet på enkelte gjenstander er ganske bra.

I motsetning til forgjengeren kan du bevege mer mer fritt rundt i Lords of Shadows 2. Forgjengeren var utrolig lineært og spilleren hadde lite frihet, noe som er stikk motsatt i Lords of Shadows 2. Her er brettene mer åpne, områdene mer åpne, slik at det er lettere å gå seg vill i tillegg til at man kan kanskje finne noen skjulte skatter om man leter godt nok. Takket være de åpne områdene er spillet også blitt mer variert. Man er i Draculas slott, gamle og moderne fabrikker, forskningslaboratorium og helvete. Om Lords of Shadows 2 har mer eller førre varierte omgivelser enn forgjengeren er jeg usikker på, men de stiller i mine øyne høvelig likt når det kommer til variasjonen i omgivelsene, noe som er positivt siden forgjengeren var ganske variert.

Kampsystemet er egentlig helt likt Lords of Shadows, noe som både er skuffende og positivt. Positivt på den måten at forgjengeren hadde et ganske bra hack & slash kampsystem, negativt på måten at så og si ingenting har forandret seg på noe måte. Du dreper fiender ved å hamre løs på knappene, du får en form for valuta fra fiendene som du kan bruke til å låse opp nye ferdigheter på og du få mer liv av å suge blodet til fiender. Det er et akrt i spillet som også lar deg reise til de forskjellige kapitlene du har fullført i tilfelle du vil undersøke mer.

Det negative med Lords of Shadows 2 er  snikingen som er elendig gjennomført. Enkelte oppgaver krever sniking og de er forferdelige. Her skal du enten forandre deg til en flaggermus eller rotte og snike deg forbi fiender og andre farlige ting i omgivelsene. Dette var utrolig dårlig gjennomført, noe som virkelig ødela spillopplevelsen for min del. Ellers så var det ikke mye annet negativt enn at grafikken kunne vært en smule bedre, enkelte steder var teksturene veldig middelmådige, det kunne vært en del nye elementer til kampsystemet, gameplayet og historien skulle vært bedre skrevet. Ellers er Castlevania: Lords of Shadows 2 et veldig bra actionspill.