Mini-anmeldelse: 10 Second Ninja

10 Second Ninja er utviklet av GameDesignDan og utgitt av Mastertronic. Spillet kan kjøpes på Steam.

Flott design.

I 10 Second Ninja styrer du en liten Ninja som skal knuse nazi roboter styrt og kontrollert av Hitler som du også må knuse senere i spillet. Spillet er utviklet av den BAFTA-vinnende spillutvikleren Dan Pearce som også sto bak indie spillet Castles in the Sky. I likhet med Castles in the Sky er 10 Second Ninja er veldig simpelt spill, men det er også utrolig vanskelig og vanedannende. Dan Pearce har på en eller annen måte klart å utvikle et av 2014s beste indie spill. Det skal han få all skryt og ære for.

I 10 Second Ninja er det tiden som er den egentlige største og store fienden. Man må komme seg gjennom 2D brettene man får servert så raskt som mulig. Jo raskere man får dem fullført jo flere stjerner vil man få. Man kan få maksimalt tre  stjerner på et brett. å oppnå tre stjerne rer likevel ufattelig vanskelig. Ikke må man bare være rask, men man må også klare å knuse alle nazi robotene som er plassert på brettet i løpet av kortest tid mulig. Blir man slått av en nazi robot, ja da har man et problem. Da går tiden uten at du kan gjøre noe med det annet enn å restarte hele brettet på nytt og prøve igjen.

Vanskelig.

Med andre ord kreves det både taktikk og en del strategi å komme seg gjennom brettet. Det krever taktikk for hvordan du skal klare å angripe alle nazi robotene på brettet raskest mulig i tillegg må du utføre perfekte timinger slik at robotene slår deg. Det fantastiske  med 10 Second Ninja er at «prøv igjen» fokuseringen aldri gjør spillet ensformig. Personlig bare måte jeg klare tre stjerner på hvert brett uansett hva. Det ble soleklart vanskeligere for jo flere brett man kom seg igjennom . Det ble flere roboter og brettene ble mer innviklet.

Ninjaen har sverd som er god på kort distanse og shurikens som er god på lang distanse. Man må være veldig flink med å bruke begge to for å klare å mestre ethvert brett så raskt og bra som mulig. Med andre ord er læringskurven veldig bratt i 10 Second Ninja til tross for at spillet ser veldig enkelt ut. Selve gameplayet og designet er veldig simpelt, men det er som sagt mestringen som gjør spillet så bra. Det tar utrolig lang tid å mestre hvert brett, og når man endelig får tre stjerner fikk i alle fall jeg en veldig god følelse.

10 Second Ninja er et fantastisk lite 2D Ninja spill som jeg anbefaler til alle. Løp og kjøp!

Karakter: 9/10.