Anmeldelse: South Park: The Stick of Truth

South Park: The Stick of Truth er utviklet av Obsidian og utgitt av Ubisoft. Spillet er ute på PC, PlayStation 3 (testet) og Xbox 360.

Kamp!

Jeg har personlig ikke sett veldig mye på TV-serien av South Park, men jeg har sett deler av enkelte episoder. Humoren har jeg forstått er ganske mørk/svart og grotesk. I TV-serien følger vi altså en gjeng skolegutter i en fjellbygd i Colorado som blant annet Stan Marsh, Kyle Broflovski, Eric Cartman og Kenny McCormick, som da er hovedpersonene i serien. Hele TV-serien foregår i 2D som en sidescroller, om jeg ikke husker helt feil. Alt dette, humoren, karakterene, byen, perspektivet er med i The Stick of Truth som gjør South Park: The Stick of Truth som er av 2014s mest underholdende og ikke minst morsommeste spillopplevelser. Obisidan har gjort jobben.

Du spiller som en ny gutt som har flyttet inn i byen. Foreldrene dine driver og pakker ut sakene og ber dem gå deg en tur ute for å finne noen venner. Det gjør du, ganske raskt etter kort tid er du i en diskusjon med Eric Cartman og fra høre hans planer og hva som skjer i byen. Du finner ut at alle ungene i byen har laget en slags Ringenes Herre leke der folk har valgt sin side i en fiktiv der de kjemper mot hverandre. Målet er å få tak i en pinne som blir kalt The Stick of Truth som lar de folka som eier den kontrollere universet. Deretter skal den andre siden i spillet, som er unger forkledd i grønne klær (alver?) krige mot den siden som har pinnen og få tak i den. Etter din første kamp klarer faktisk folka på det andre laget å nappe til seg The Stick of Truth og da starter det skikkelige eventyret.

Historien er utrolig morsom og underholdende, uten tvil en av de beste historiene i et spill jeg har hørt på lenge. Jeg vil påstå at historien i The Stick of Truth passer perfekt for et South Park spill. Jeg ville alltid vite hva det neste som skulle skje er, så spillet kan bli raskt veldig vanedannende. I tillegg elsket jeg de mørke, svarte og groteske humoren som spillet kom med. Jeg tror nok uten tvil at jeg har en svakhet for litt grotesk humor, men det tror jeg at mange som spiller dette spillet eller som ser på TV-serien også har siden humoren er en stor del av South Park.

Ikke gli på isen!

Spillverdenen i The Stick of Truth er nøyaktig slik som i TV-serien. Du kan gå rundt i hele byen og se hva som skjer. Du kan gå inn i butikker og enkelte hus og høre om de som er der har noen oppdrag for seg (sideoppdrag). Hele spillet spilles som en 2D sidescroller slik TV-serien faktisk er bygd opp.  Med tanke på at spillet også bruker nøyaktig samme grafiske stil som TV-serien er The Stick of Truth ikke et spill som krever en kraftig PC eller noe kraftig maskinvare. Det kan komme noen kule effekter her og der, men spillet består for det meste av rene farger.

Kampsystemet er et turbasert kampsystem der du styrer over din figur og eventuelle andre som er på laget. Her skal du da knuse fiendene ved hjelp av enten sverd, øks, pil og bue eller andre våpen som enten du er lagkameratene dine har. Det er flere måter du kan angripe fiendene på, som å skyte piler på den, om en fiende har skjold kan du prøve å hakke løs på skjoldet til skjoldet ødelegges, du kan bruke magi som lyn eller flammer. Du åpner hele tiden opp nye egenskaper, våpen eller tilbehør som du kan bruke i kampene. Når du først starter spillet vil du og kunne velge hvilken klasse, som kriger, magiker, jøde og noe annet. Det du velger vil du bli spesialisert innenfor. Velger du å bli magiker vil du bli spesialisert innen magi.

En annen handy sak er at alt av informasjon du trenger å vite er plassert i meny skjermen. Kartet over landsbyen, tidligere diskusjoner, venner, oppdrag (fullførte og pågående), egenskaper du kan oppgradere osv. I tillegg har du en ryggsekk du kan plassere objekter du enten plukker opp fra døde fiender eller andre steder i spillverdenen som kan komme til bruk en gang senere i spillet. Generelt sett er The Stick of Truth et veldig oversiktlig spill, noe som er veldig bra.

Litt prompehumor må til!

South Park: The Stick of Truth er et fantastisk, morsomt, underholdende og vanedannende rollespill som jeg anbefaler til alle. Løp og kjøp!

Karakter: 9/10.