Anmeldelse: Titanfall

Titanfall er utviklet av Respawn Entertainment og utgitt av Electronic Arts eksklusivt for PC (testet), Xbox One og Xbox 360.

Titan!

Titanfall er det nyeste spillet fra utviklerne av selveste skytespillkongen i forrige generasjon, Call of Duty 4: Modern Warfare. En rekke av de profilerte utviklerne fra Infinity Ward tok turen til Electronic Arts for å samarbeide om å lage det neste store skytespillet. Spillet har fått navnet Titanfall og er en vannvittig underholdende flerspilleropplevelse. Klarer Call of Duty 4-utviklerne å igjenføde skytespillsjangeren med Titanfall eller er Titanfall bare et «samme gamle skytespillet man har spilt 1000 ganger allerede»? Det får du vite i denne anmeldelsen.

Titanfall består av tre spillmoduser. Den ene er kampanjen, den andre er flerspillerdelen (også kalt Classics») og den tredje er Training der du lærer hvordan du spiler Titanfall på en veldig basisk, enkel og oversiktlig måte. Kampanjen i Titanfall er uten tvil den svakeste modusen i spillet. For det første, både kampanjen og flerspillerdelen kan kun spilles online, kampanjen er en flerspilleropplevelse der du og en gang andre spillere fra hele verden skal fullføre oppdrag sammen. Det er ikke mulig å spille kampanjen i Titanfall solo, noe jeg synes var litt trist.

I kampanjen kan du velge mellom to sider, IMC og Frontier Militia som kjemper mot hverandre i en skikkelig het krig. Her skal du høre kleine dumme dialoger og utføre meningsløse oppdrag sammen med andre spillere. Det store negative med kampanjen i Titanfall er at historien er fortalt på en elendig måte, jeg skjønner fremdeles ikke hva historien går ut på, replikkene er kleine og uinteressante og oppdragene er meningsløse, de  er bare plassert på et åpent brett der du får i oppdrag om å ente ødelegge noe, desarmere noe, sabotere osv. Disse oppdragene går igjen på alle brettene og hele kampanjen føles rett og slett meningsløs og unødvendig ut. Det positive er at kampanjen kan være litt trening for personer som er nybegynnere innenfor skytespill sjangeren og som ikke bryr seg om verken historien, oppdrags strukturen eller noe som helst og vil kun skyte på fiendene. Både kampanjen og flerspillerdelen i Titanfall er nærmest identiske bare at i-stedet for at du og andre spillere kjemper mot  ekte spillere slik som i flerspillerdelen kjemper du og andre mot datastyrte fiender i kampanjen. Likevel er det ganske moro å spille gjennom kampanjen til tross for de negative delene som jeg har skrevet om.

Inni en Titan!

Selve flerspillerdelen er uten tvil det beste Titanfall har å by på. Her får du servert seks mot seks kamper på 15 varierte forskjellige brett. Av spillmoduser får du servert for det meste de klassiske spilltypene man finner i de fleste online-skytespill som Attrition (Team Deathmatch med annet navn, du får XP for alle du dreper på det andre laget), Capture the Flag (ta fiendens flagg og ta det til din base), Hardpoint (ta over tre punkter på brettet), Last Titan Standing (alle starter som en Titan, den siste overlevende vinner, alle mot alle), Pilot Hunter (drep fiendens pilot) og til slutt Variety Pack som er en miks av alle modusene. Til tross for at alle modusene er varierte, kommer med sin egen struktur og er underholdende savner jeg noen flere moduser.

I likhet med kampanjen er det IMC og Frontier Milita som spiller mot hverandre. Du kan designe dine egne piloter (tre standard og fem du designer selv, du åpner flere opp jo lengre opp på rankingstigen du kommer). Her kan du velge mellom kvinne og mann, hvilket primære og sekundærvåpen (våpenet du kan bruke til å ødelegge Titans med, for eksempel en bazooka), og en pistol du vil bruke, tilbehør til våpnene, to forskjellige egenskaper som gir deg en spesiell ferdighet når du spiller (ta mindre skade, lagre flere granater, skyte raskere osv.), en type håndgranat (vanlig granat, elektronisk granat, røykgranat og noe kalt «tactical ability» som for eksempel usynlighetskappe eller at du kan løpe og hoppe raskere og lengre enn vanlig. Det er svært mye man kan låse opp jo høyere rank man kommer i spillet slik at det vil alltid være variasjon.

En titan er et stålbeist, en slags stor robot som du styrer selv. Denne kan du tilkalle ved hjelp av en kommando i det øyeblikket en stemme i spillet forteller deg at din titan er klar. Titanen faller ned fra himmelen (er nok derfor spillet heter Titanfall) slik at du kan sette deg inn i Titatene for å styre den. Titatanen kan løpe (men sakte), «pushe» seg framover, bakover, til sidene, slå fiender eller bruke våpnene på andre titaner eller andre fiender. Slik som med piloten har du noen standard Titaner du kan ta  bruk i tillegg til at du kan designe dine egne. Her kan du velge hovedvåpen (raketter, minigunnere, lynvåpen osv.), en «tactical ability» som et skjold som suger opp fienders skudd slik at du kan skyte fiendenes egne skudd mot dem og andre morsomme egenskaper), i tillegg til to andre egenskapkategorier du kan velge fritt mellom. Som forsterket skjold, lengre levetid, sterkere raketter, raskere avfyring osv. Det er like mange varierte duppedingser til Titanene som du kan låse opp til pilotene.

Det å hoppe høyt i lufta er alltid moro!

Selve gameplayet foregår raskt og smidig slik som i Call of Duty. Det nye i Titanfall er at du kan drive med free running. Her kan du klatre opp bygninger, springe på vegger også videre. Dette gir en utrolig frisk følelse for skytespillsjangeren og det var utrolig moro å bruke vegger og bygningen for å taktikere i kampens hete.I tillegg har du en liten jetpack som gjør at du kan dobbelhoppe for  å komme deg raskere fram til destinasjonen som hjalp svært mye. Brettene er også laget slik at man skal kunne bruke free runningen mye og fornuftig. Brettene er alle varierte og byr på egne omgivelser slik at flerspillerdelen aldri blir ensformig. Likevel kan jeg se for meg at flerspillerdelen kan bli litt ensformig når man har nådd den høyeste ranken (rank 50) siden man da har låst opp alt som er mulig å låse opp.

Til slutt kan jeg bare nevne noe som kalles for «burning cards» som er kort du kan bruke i spillet som lar deg ta  i bruk kortets bestemte egenskap som for eksempel et helt annet Titan ødeleggende våpen eller du hører fiendenes bevegelser. Personlig brukte jeg burning cards aldri særlig mye, men jeg ser godt nyttigheten kortene får for enkelte. Burning cards kan skaffes enkelt og greit bare ved å spile i flerspillerdelen, ikke noe avansert. I tilelgg har man utfordrigner som man kan gjøre for å få raskere erfaringspoeng (XP) som å drepe 500 fiender eller overleve en hel runde uten å dø. Det er vannvittig mange utfordringer og til tross for at man kanskje har nådd rank 50 vil det likevel være en rekke utfordringer å fullføre.

Titanfall er et ekstremt underholdende spill. Til tross for en svak kampanje klarer flerspillerdelen å underholde meg i timevis. Løp og kjøp!