Anmeldelse: Luftrausers

Luftrausers er utviklet av Vlambeer og utgitt av Devolver Digital. Spillet er ute på PC (testet), PS Vita og PS3.

Må rømme fra skipets skudd.

Luftrausers er utvikleren bak gratisspillet Super Crate Box og Nuclear Thrones (er i early access på Steam akkurat nå) sitt nyeste spill. Akkurat som med de forrige spillene til Vlambeer er Luftrausers er utrolig underholdende og vanedannende lite indie spill for en fin liten penge. Jeg kan med en gang si at Luftrausers er uten tvil et av årets favorittspill til nå, både når det gjelder indie spill og spill generelt. At et lite indie spill som Luftrausers kjemper mot storspill Titanfall og inFamous: Second Son om å bli årets spill for meg burde si litt angående hvor fantastisk indie sjangeren er akkurat nå.

Luftrausers er et 2D dogfight spill satt i noe som ligner en dyster og kald krig. Du spiller som et eget designet fly (kalt «Rauser») som skal skyte ned fiendene. Fiendene vil bestå av forskjellige typer fly, forskjellige typer ubåter og skip. Av flytypene som Luftrausers har å by på vil man finne små fly, store fly, fly som er enkle å skyte ned, fly som krever ekstremt mange skudd og et skikkelig vanskelig beist kalt Blimp som stadig kommer som alltid er en prestasjon å skyte. Samme gjelder ubåtene, noen kan være små, andre store, noen kan være sterke, andre kan være svake, men skuddene kan ta mye skade for Rauseren din. Det er ganske mye forskjellig man kan skyte ned, men jeg vil ikke avsløre alt.

Man kan som skrevet tidligere designe sitt eget Rauser. Dette gjør man ved å gå opp i level ved å skyte fiender slik at man tjener erfaringspoeng. Hver level låser opp en ny egenskap (som å fly raskere, smidigere u-svinger, bedre forsvar, raskere reparering osv.), forskjellige typer våpen man kan avfyre med og hvordan propellen bak på flyet skal være (skal den ha et skjold, eller et våpen?). Det er enormt mange forskjellige objekter man kan sette på flyet for å designe flyet til sitt perfekte eget. Jeg fant til slutt en fantastisk kombinasjon som gjorde at jeg holdt ut ganske lenge.

Det grafiske er herlig.

Jeg føler det er fire elementer i spillet som gjør Luftrausers så utrolig vanedannende og underholdende å spille. Det første er at styringen/manøvreringen av flyet føles helt fantastisk og smooth ut. Det er vanskelig å beskrive man manøvreringen av flyet føles perfekt, svingingen føles helt fantastisk ut, det er en smule vanskelig å styre flyet i begynnelsen, men når man har spilt noen minutter blir manøvreringen superbra. Jeg har spilt mange 2D dogfightspill, men få spill har en såpass fantastisk og smooth manøvrering av flyet som Luftrausers. Så all kudos til Vlambeer for det!

Det andre elementet er følelsen når man har skutt ned en vanskelig og frustrerende fly eller har senket en vanskelig og kraftig ubåt. Det å skyte ned fiendene føles fantastisk ut, spesielt de vanskelige fiendene. Det er ikke ofte et dogfight spill har gitt meg en skikkelig god følelse av å skyte ned fiendene, det var mer en «Åja, der var enda et fly skutt ned, flott». Følelsen jeg får av Luftrausers er en såpass god følelse at jeg ble litt avhengig av den. Jeg måtte bare ha den samme følelsen av å skyte ned flyene og ubåtene osv. hele tiden.

Det tredje elementet er den elskbare følelsen når jeg endelig får knust min tidligere highscore. Man får erfaringspoeng (XP) for hver fiendene man overvinner og i likhet med de fleste spill bidrar følelsen av å knuse den tidligere highscoren en sterk følelse av vanedannelse. Klarte jeg ikke en runde å knuse highscoren? Da prøver jeg igjen, og igjen, og igjen, helt til jeg klarer å slå den. Dette utgjorde en rekke timer med spilling inntil jeg slo highscoren, og når jeg først slo den ville jeg slå den nye highscoren enda en gang. På et viss perspektiv er dette litt skummelt da man blir sittende lenge å spille uten pause.

Ofte skjer det svært mye på en gang på skjermen.

Eneste skuffende med Luftrausers er de få grafikkinnstillingene. Man kan verken legge til AntiAliasing, forandre HUDen eller oppløsning. Dette var svært skuffende, men ikke noe som ødela for spillopplevelsen. Men jeg skulle likevel gjerne spilt i full HD. Noe annet jeg kan nevne er at jeg likte utrolig god den simple grafiske stilen som Luftrausers har å by på,  samme gjelder lyden.

Luftrausers er et fantastisk 2D dogfight spill som alle og enhver burde skaffe seg. Løp og kjøp!