Anmeldelse: Metal Gear Solid V: Ground Zeroes

Metal Gear Solid V: Ground Zeroes er utviklet av Kojima Productions og utgitt av Konami. Spillet er ute på PS3 (testet), PS4, Xbox 360 og Xbox One.

Et lite overblikk over fangeleiren.

Metal Gear Solid V: Ground Zeroes har fått svært mye kritikk fra både gamere, fans og pressen for å være et veldig kort spill. Ground Zeroes skal være en prolog til hovedspillet The Phantom Pain skal skal lanseres en eller annen gang neste år, i tillegg skal det ene oppdraget Ground Zeroes består av følge med i The Phantom Pain. Det meste av kritikken har bestått av at Ground Zeroes skal kunne fullføres på under to timer, svært mange har fullført det på under 30 minutter (jeg brukte 55 minutter) og prislappen for spillet er relativt høy (rundt 300 kr). Jeg forstår kritikken godt, men likevel gjenstår en ting å se, hvordan er prologen?

Jeg har aldri fulgt med på Metal Gear Solid-historien. Jeg har kun fullført Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots som var et helt fantastisk spill. Jeg eier også HD-samlinga med 2ern og 3ern på Playstation Vita så jeg må nok først plukke opp 2ern på Playstation Store en gang før jeg starter på hele Metal Gear-universet. Likevel skjønte jeg forholdsvis godt hva Ground Zeroes handlet om. Ground Zeroes skal etter det jeg har skjønt starte der Metal Gear Solid: Peace Walker sluttet. Året er 1975 og du entreer rollen som Snake (tidligere Big Boss) og skal redde to veldig viktige person (VIPs), den ene er en gutt ved navn Chico og den andre er ei jente ved navn Paz i en fangeleir kalt Camp Omega på Cuba. Noe mer utover historien er det ikke, likevel er de lange filmsekvensene fra andre Metal Gear Solid-spill borte, i Ground Zeroes er det bare en intro-sekvens og en outro-sekvens.

I denne fangeleiren som ikke er veldig stor, kan du gå rundt nesten hvor du vil og utforske. Ground Zeroes og det kommende The Phantom Pain har uten tvil stor fokus på det åpne landskapet og igjenspillbarhet. For det første, Snake er utrolig smidig og lett på beina, klatringen, springen, snikingen, kravlingen, hoppingen, alt ser utrolig bra ut i forhold til tidligere spill i serien. Ikke bare ser alle animasjonene og styringen av Snake utrolig bra og smooth ut, men hele landskapet i Ground Zeroes er utrolig lekkert å se på. Den nye spillmotoren FOX som blir brukt i både Ground Zeroes og The Phantom Pain gjør det åpne landskapet utrolig lekkert å se på. Regnet som plasker, detaljerte steiner, bygninger, kjøretøy og omgivelser. Lyden er også like fantastisk som tidligere, spesielt likte jeg lyden av Snake som løper i det regnvåte været i fangeleiren.

Dagslys i fangeleiren. Omgivelsene er ofte lekre.

Gameplayet er blitt mer enklere og mindre avansert i forhold til Guns of the Patriots. Her kan man enkelt velge hvilken type granat du vil bruke, hvilket våpen (pistolen med lyddemper eller primærvåpenet), skal du ta i bruk lyddemper og/eller lys på primærvåpenet? Snake har også en kikkert som lar deg markere fiendene slik at du kan taktisere deg og legge en strategi for hvordan du skal redde Chico og Paz, i tillegg om du trykker på en bestemt knapp på kontrolleren vil det dukke opp en radio i kikkerten som forteller deg om tilstanden til objekter du ser på. Spillet har også en meny der du kan ta i bruk karte tover øya, høyre på kassetter du finner på forskjellige steder i fangeleiren som kan gi mer bakgrunnsinformasjon om for eksempel Paz befinner seg i fangeleiren, du kan lese notater du finner på fangeleiren og du kan tilkalle helikopteret på bestemte deler av øya som da skal plukke opp Chico, Paz og andre fanger du befrir.

Spillestilen kan du velge selv. Vil du kun ta i bruk sniking kan du gjøre det. Pass på at du tar livet av færrest mulig, du får mer poeng jo færre vakter du dreper, tar du ikke livet av noen vakter og du i tillegg ikke blir sett får du en megastor poengbonus på slutten av spillet, i tillegg varer ikke lyddemperen på pistolen og primærvåpenet evig. Om du derimot kommer borti en fiende anbefaler jeg å ta i bruk CQC (Close Quick Combat) ved å kvele fienden bakfra, stikke en kniv i fienden bakfra osv. Det er mange fine gameplay elementer du kan ta i bruk om du velger å snike.

Velger du å gå amok kan du bruke primærvåpenet ditt, plukke opp fiendens våpen, finne en bazooka og bruke mot tanks, eller finne og ta i bruk kjøretøy som tanks, trailer osv. Det er en rekke kjøretøy i spillet som jeg anbefaler at du tar i bruk i tilfelle du går amok eller du gjør en feil, skuddvekslingene starter og du må rømme unna. Jeg prøvde et par ganger å gå amok, men jeg døde ganske raskt, så om du ikke finner et skikkelig bra våpen som bazooka eller et bra kjøretøy som en tanks så anbefaler jeg bare å snike. Jeg fikk mest underholdning av å snike meg rundt i fangeleiren.

Snake skjuler seg i det regnvåte mørke.

Som skrevet tidligere får man poeng for handlingene man gjør i Ground Zeroes. Man får poeng for jo færre soldater man tar livet av, om man hjelper flere fanger enn kun Chico og Paz å rømme til helikopteret man tilkaller og diverse andre handlinger man gjennomfører. Dette kan skape mye konkurranse blant venner på vennelisten på PSN eller Xbox LIVE for å se hvem som klarer deg best. Dette skapte også mye igjenspillbarhet for spillet.

Til tross for at Ground Zeroes er utrolig kort gjør kassetter man kan smale på, notatene man kan samle på og selve utforskingen av fangeleiren at man kan spille Ground Zeroes om og om igjen flere ganger. Når man fullfører prologen åpner det seg opp en ny vanskelighetsgrad i tillegg til noen sideoppdrag som du kan åpne opp fra menyen. Her blir du plasser i den samme fangeleiren på nytt i dagslys (selve prologen foregår i mørke) og du får et bestemt lite oppdrag å gjøre, som å finne to sjefs soldater i fangeleiren og deretter må du eliminere dem. Men etter dette er det ingenting mer som gjenstår.

Karakter: 8/10.