Anmeldelse: inFamous: Second Son

inFamous: Second Son er utviklet av Sucker Punch Productions og utgitt av Sony Computer Entertainment eksklusivt for PlayStation 4.

Hovedpersonen Delsin Rowe.

inFamous: Second Son starter rundt syv år etter forgjengeren inFamous 2 sluttet. Hovedpersonen fra forgjengerne Cole McGrath er historie, noe som betyr at alle karakterene og historien fra Cole McGraths verden også er historie. Likevel har Second Son og forgjengerne noe til felles, begge befinner seg i en åpen verden (by) og hovedpersonen får på en eller annen uheldigvis måte  superkrefter. Men hvordan er Second Son i forhold til inFamous og inFamous 2? Det får du vite i denne anmeldelsen.

I Second Son entreer du som den egoistiske og arrogante tenåringen Delsin Rowe. Etter å ha plaget politiet og politibroren Reggie litt med graffititegningene kommer noen merkelige personer kalt bioterrorister (senere Conduits) til byen. Ingen vet hva som skjer, men Delsin som er like nysgjerrig for alt alltid må selvfølgelig sjekke ut hvem disse folka er. Etter å ha støtt på en av disse Conduitene får Delsin uten hans vilje de samme kreftene til Conduiten han møter på. Like etterpå møter han på soldatene som har fått oppdrag av ei ond kvinne ved navn Augustine å fange alle Conduitene/bioterroristene (som Augustine og soldatene kaller dem) og utslette dem. Her begynner eventyret.

Historien er ikke veldig original, i forhold til forgjengerne skuffet historien i Second Son litt, men ikke veldig mye. Jeg skulle gjerne hatt mer dybde og mer originalitet rundt historien i Second Son. Jeg brukte rundt ti timer på å fullføre historiedelen i Second Son uten noen fullførte sideoppdrag eller sideaktiviteter. Det er kortere enn forgjengerne, men jeg synes likevel det er ganske bra. I alle fall var de ti timene jeg brukte utrolig underholdende timer. Jeg valgte å fokusere på Delsins gode side slik at jeg ikke ble ond.

Delsin tar i bruk røykkraften på en fiendtlig soldat.

Slik som i forgjengerne har utviklerne hos Sucker Punch fokusert mye på karma i Second Son. Det er karmen som velger om Delsin skal bli en god helt eller en ond skurk. Det var heller ikke særlig mange innovasjoner rundt karma-systemet i Second Son i forhold til forgjengeren. Du får historiebaserte valg som velger hvilken retning du skal ta (god eller ond) der du for eksempel må velge om du vil redde noen, fange noen, sabotere noe osv. Dette er valg du må gå gjennom uansett da de bestemmer hvordan historien skal gå. Det er også enkelte oppdrag som er merket med rød eller blå pil på kartet i spillet. Velger du det røde markerte oppdraget vil du kun gjøre onde handlinger i oppdraget, velger du det blå markerte oppdraget vil du kun gjøre gode handlinger. I tillegg avgjør også om du tar livet av uskyldige sivile i spillet om du får god eller ond karma. Karmen har også ranker du går opp. Den høyeste gode ranken er «Hero». Til tross for lite innovasjon rundt karma systemet var det godt gjennomført.

Gjennom historiedelen får Delsin servert fire forskjellige krefter fra fire forskjellige karakterer i spillet. Den første kraften er en røykbasert kraft som lar Delsin skyte flammebaserte røykbomber, røykmissiler, avstands prosjektiler og mye mer. De andre tre kreftene vil jeg ikke avsløre da jeg vil at dere som spiller Second Son i fremtiden skal kunne bli overrasket over hva de andre kreftene består av. Likevel kan jeg si at alle de fire kreftene er helt forskjellige fra hverandre, ingen er like på noe måte. Når man har skaffet seg flere krefter (det er som sagt fire forskjellige typer krefter) så er den eneste måten å skifte fra den ene type kraften til den andre å suge opp kraftkilden til den bestemte kraften for å bytte. Et eksempel er den røykbaserte kraften. Skal man skifte fra en annen kraft til røykkraften må man finne en ødelagt bil eller et annet objekt der det stiger røyk fra, deretter trykker du på PS4-kontrollerens touchpad for å suge opp røyken. I kamp er skiftingen fra kraft til kraft veldig frustrerende, men likevel er det mer realistisk enn å velge hvilken type kraft du skal ha fra en meny. Så systemet gjorde ingen problemer for meg med unntak av i kampens hete.

I tillegg til de forskjellige superkreftene har Delsin flotte parkour ferdigheter som gjør at han i likhet med Cole McGrath kan lett klatre oppover bygninger, hoppe fra hustak til hustak osv. smidig og lett. Animasjonene har forbedret seg utrolig mye i forhold til inFamous 2 (skulle bare mange egentlig) og Delsin både ser og føles mye bedre når han hopper og klatrer i Seattle. i tillegg tilrettelegger kreftene til Delsin flere måter han kan komme seg raskere fram. Hva disse er vil jeg ikke avsløre for å bevare overraskelsene til dere selv spiller spillet.

Second Son er ofte veldig lekkert og vakkert.

Seattle er en stor og lekker by. Takket være den kraftige maskinvaren til Playstation 4-konsollen har Sucker Punch klart å skaffe et av tidenes lekreste åpne verdener. Seattle er livlig, innbyggerne går rundt i byen og gjør sine daglige gjøremål. Hver eneste bygning og gatehjørne er forskjellige fra hverandre. Lyssettingen og partiklene er fantastiske, de detaljerte omgivelsene er utrolig å se på. Enkelte ganger prøvde jeg også å finne en skikkelig høy bygning for å se utover den vakre byen. Ja, Sucker Punch, dere har gjort en fantastisk jobb med Seattle og Second Son sin åpne verden.

Seattle er også delt opp i flere distrikter som Augustines soldater har kontroll over. Sideoppdragene og sideaktivitetene består av å ta over, fjerne og sabotere Augustines systemer i de ulike distriktene slik at byen blir friere fra soldatene. Dette kan ofte være veldig vanskelig, men når man får frigjort et helt distrikt åpner er soldatene borte og Seattle har blitt friere. Det er mange forskjellige små aktiviteter som å oppgradere Delsins superkrefter ved hjelp av blå krystaller kalt Shards man finner i spillet, sabotere for soldatene, avsløre smuglerbaner, ta bildet er forskjellige objekter, hjelpe kvinner i nød  og enkelte andre ting. Så til tross for at man har gjort historiedelen er det likevel en rekke andre oppgaver man kan velge å gjøre om man har lyst til å fullføre Second Son 100%.

inFamous: Second Son er et fantastisk godt spill som gav meg svært mange underholdende timer. Til tross for enkelte irritasjonsmomenter og en svak og uoriginal historie byr inFamous: Second Son på mye underholdning. Spesielt er det utrolig moro å rusle i byen og bruke superkreftene på enten gode eller onde valg. Løp og kjøp!

Karakter: 8/10.