Mini-anmeldelse: Yoshi’s New Island

Yoshi’s New Island er utviklet av Arzest og utgitt av Nintendo eksklusivt for Nintendo 3DS.

Yoshi på tur.

Jeg har ikke spilt særlig mange Yoshi spill før. Jeg har et par spill der Yoshi er hovedrollen på 3DSen min som jeg kjøpte via eShopen på Virtual Channel. De var forholdsvis ganske underholdende, men jeg fant raskt ut at jeg likte Mario-spillene bedre. Likevel har jeg aldri hatt noe imot Yoshi, jeg har bare ikke syntes at Yoshi-spillene jeg har prøvd ikke er verdens beste spill. Så jeg  har lenge vært spent på hvordan Yoshi’s New Island ville bli og hvor bra spillet er. Det svaret får du i denne anmeldelsen.

Historien følger det som Yoshi-spill alltid har fult. Luigi har mistet baby-Mario og Yoshi får jobben med å frakte baby-Mario tilbake til Luigi igjen i sikkerhet. I likhet med historien i Mairo-spillene er det ingenting nytt elle roriginalt med historien i Yoshi’s New Island. Forsåvidt er ikke det dumt da det ikke er historien som skal være i fokus på et Yoshi-spill, men jeg skulle gjerne sett litt mer innovasjon fra Nintendo på historiefronten i de fleste spillserier fra dem. Men som sagt, til tross for mangelen på innovasjon i historien i Yoshi’s New Island er det ikke noe som ødelegger spillopplevelsen. Jeg brukte forresten rundt seks-åtte timer på å gå gjennom alle seks verdenene i spillet, så det er ikke det lengste plattformspillet til Nintendo, men det var likevel underholdende.

Slik som i alle andre Yoshi-spill så kan Yoshi sluke fiendene ved hjelp av tungen og kaste fienden som et egg på de andre fiendene. Yoshi kan også sluke en fiende som gjør at Yoshi buler ut og begynner å sveve for å komme opp i høydene, som må gjøres for å klare å komme videre på enkelte brett. Det skuffende med Yoshi’s New Island er at det er svært lite nytt for gameplayet. Alt det Yoshi kan fra før er i New island, det er ikke noe dumt med det, men jeg skulle gjerne sett et par nye elementer som la til noe mer for Yoshi. Likevel må jeg legge til at på enkelte av de siste brettene i noen av de siste verdenene i spillet vil Yoshi ha tilgang til å forvandle seg til en drill, et helikopter, en ubåt og mye mer om Yoshi sluker dem. Dette likte jeg ganske godt og la i alle fall noe ekstra til gameplayet.

Pass deg,Yoshi!

Når man har fullført de seks verdene kan man samle opp de gjenstandene i hvert brett man ikke fikk samlet opp. Jeg har aldri vært særlig stor fan av såkalte «collectibles», men Yoshi’s New Island fikk meg på en eller annen måte ganske interessert i dem. Det er 20 røde mynter, fem blomster og 30 små stjerner på hvert brett man kan samle opp. I tillegg vil man få et minispill for co-op for hver verden man fullfører slik at opptil seks forskjellige co-op minispill kan åpnes opp. Dessverre fikk jeg aldri prøvd dem.

Det er seks verdener i Yoshi’s New Island. Mange av verdenene inneholder mye av det samme, men det er enkelte miljøer og omgivelser som jeg ikke vil avsløre som skaper mye variasjon. Det grafiske likte jeg ganske godt, men det er ikke det beste og mest artistiske grafiske jeg har sett på en håndholdt, men det holder, samme gjelder lydbildet, likevel synes jeg musikken var utrolig fin å høre på. Det eneste som egentlig skuffet meg innenfor det tekniske var 3D-effekten som virkelig litt dårlig gjennomført, men ikke mye mer.

Yoshi’s New Island er et underholdende spill, men mangelen på innovasjon innenfor Yoshi-serien har gjort spillet en smule ensformig og repetivt siden man spiller gameplayet om og om igjen i hvert Yoshi-spill. Men liker man Yoshi, så er Yoshi’s New Island et flott kjøp.