Mini-anmeldelse: Professor Layton vs Phoenix Wright: Ace Attorney

Professor Layton vs Phoenix Wright: Ace Attorney er utviklet av CapCom og LEVEL 5 og utgitt av Nintendo eksklusivt for Nintendo 3DS.

Hva skjer her?

Professor Layton-spillene og Phoenix Wright-spillene har alltid vært to av mine favorittspillserier på Nintendo DS og Nintendo 3DS. Med Professor Layton vs Phoenix Wright: Ace Attorney får man en såkalt «krysning» mellom Layton og Phoenix Wirght, en krysning som gav et veldig bra resultat for 3DSen. Jeg endte opp med å spille Professor Layton vs Phoenix Wright: Ace Attorney i over 30 timer, noe jeg anser som en veldig god lengde, og det var over 30 fantastiske timer. Hvorfor det? Det får du vite i denne anmeldelsen.

I Professor Layton vs Phoenix Wright: Ace Attorney tar du ansvar for både Layton og advokat Phoenixx Wright – selv en stjerne i mange av Nintendos puzzle eventyr – og leder dem på et gigantisk eventyr gjennom rom, tid og rettssaler. Som med alle crossover spill, er resultatet en vanskelig balanse mellom å holde fans av begge sider lykkelig, og også gi noe nytt imellom de noen ganger vie sprekkene. I Wright delene skal du undersøke merkelige kriminelle og deres historier for å forsvare dem i det minst minst effektive rettssystemet som noensinne er blitt laget mens Layton reiser kloden rundt og løse sine vanlige gåter. Heldigvis, disse elementene og spillestilene kombineres veldig godt. I utgangspunktet er de for det meste spilt separate, men forholdsvis enkle, mens de til slutt smelter inn i hverandre i en behagelig krysning av to spillestiler.

Layton seksjonene i mellomtiden er utforskende og sender deg vandrende rundt i vakre 2D omgivelser med et forstørrelsesglass for å skylle dem for gåter, hinter, mynter og dialoger. Jeg kunne ikke hjelpe, men jeg føler at de Layton gåtene som befant seg i spillet ikke helt hadde sin vanlige «Layton-følelse» som i selve Layton-spillene. Jeg tror at dette er grunnen til at utviklerne hos Level-5 valgte å bringe Layton-serien til en slutt med 3DS-spillet Azran Legacy som kom ut for en stund siden, siden de fleste Layton-gåtene i dette spillet føltes veldig tørre og ensformige. Det eller at utviklerne var svært skeptisk til å tukle med hodene til mange Phoenix Wright-fans. Hvis du får problemer, er hint -myntene fritt spredt overalt, og du kan bruke dem i gåtene samt å innskrenke alternativene du får gitt i tillegg til at spillet kan sende de gi riktig retning. Det var enkelte ganger jeg måtte bruke hint myntene, men ikke ofte.

Det grafiske er lekkert.

For de første timene, Layton vs Wright veksler mellom Layton og hans partner Luke som undersøker en rekke mystiske hendelser som involverer ei mystisk jente, og Phoenix og psykiske assistent Maya besøker Laytons hjemby London, hvor de ender opp med å forsvare den samme mystisk jente i en engelsk domstol. Det er en herlig introduksjon, tungt på vakre animerte og stemte mellomsekvenser.  Det tar sin tid å gjeninnføre det grunnleggende, både utforskingen og rettsalen er rar, noe som gjør det til en treg start for veteraner av begge figurene, men utseendet er så bra at jeg ikke hadde noe imot det. Jeg elsker at Layton er i London, det er en så flott og pen by.

Professor Layton vs Phoenix Wright: Ace Attorney er et veldig underholdende spill, men jeg føler at historien kunne vært bedre og den trege starten drap litt for mye av motivasjonen, men ellers et godt spill.