Anmeldelse: Diablo 3: Reaper of Souls

Diablo 3: Reaper of Souls er utviklet og utgitt av Blizzard Entertainment. Utvidelsen er ute på PC og skal ifølge ryktene lanseres på konsoller senere.

Bare å slå!

Jeg var en av få som virkelig elsket Diablo 3, til tross for at spillet var veldig vanskelig, spesielt i de senere Aktene (Akt = kapittel) koste meg meg ekstremt mye med Diablo 3, kanskje ikke like mye som med Diablo 2 og det første spillet, men likevel svært mye. Idet den første utvidelsen til Diablo 3 ble annonsert ved navnet Reaper of Souls startet en liten fest i magen min. Det er ikke ofte jeg gleder meg til en utvidelse, men Reaper of Souls satte i alle fall fart på den gleden. Men hvordan er utvidelsen? Jo, det skal du få lese i denne anmeldelsen.

Reaper of Souls legger til et helt nytt kapittel i Diablo 3, nemlig Act V. Etter at du har beseiret Diablo prøver Tyrael å gjemme The Black Soulstone som inneholder syv av The Great Evils. Dessverre vil Tyraels bror og dødsengelen Mathael også ha The Black Soulstone. Om The Black Soulstone faller i gale hender kan det bety verdens ødeleggelse nok en gang, og det er Nephalem som må stoppe dem og ødelegge The Black Soulstone før de andre får tak i dem. Dette er et farlig kappløp der alt avhenger av tid.

Historien høres nok ikke særlig original ut, men den er mye dypere og mer kompleks enn som så. Jo mer man spiller, jo mer informasjon får man vite om det meste og historien blir mer gripende, intens og spennende for jo lengre man kommer i Act V. Jeg er usikker på hvor lang tid jeg brukte på Act V, men det var noen timer til tross for at spilletiden min involverte en del utforskning. Likevel likte jeg historien i Reaper of Souls bedre enn historien i hovedspillet, så det sier jo litt med tanke på at jeg likte historien i hovedspillet ganske godt også.

Mye mørke.

Den beste og mest radikale endringen er tuen tvil fjerning av auksjonshuset som ikke bare skapte mye hat fra meg selv, men også fra andre spillere. Auksjonshuset gjorde at du kunne samle gull og kjøpe det beste av det beste i auksjonshuset uten å trenge å bry deg om å loote fienden, og det å loote fiender er det som alltid har vært meningen med Diablo-serien, så da sier det vel seg selv at auksjonshuset skapte mye hat. Nå som det er borte må man faktisk bry seg om lootingen og håpe på at man får noe bra utstyr. Personlig vil jeg hylle Blizzard for valget om å fjerne auksjonshuset, det var et godt valg som jeg likte veldig. Auksjonshuset føltes ofte nesten ut som litt cheating for de som har mye gull slik at de kunne enkelt kjøpe det beste av det beste av utstyr og våpen i-stedet for å bruke tiden på å skaffe det selv.

For å gjøre lootingen bedre og mer underholdende etter fjerningen av auksjonshuset har Blizzard utviklet det såkalte loot 2.0-systemet som da selvfølgelig gjør lootingen mer effektiv og spennende. Om man dreper en fiende, en sjefsfiende eller åpner opp skattekister vil det nå komme færre nye ting ut, men det som kommer ut vil være mer variert, bedre og av mer kvalitet. Dette betyr selvfølgelig at lootingen krever mindre tid og samling av utstyret blir mer effektiv. Denne oppgraderingen likte jeg utrolig godt siden jeg før kun fikk masse rart møkk av looting.

Det er også noen par mye moduser som medfølger Raper of Souls. Det er en ny vanskeligere vanskelighetsgrad kalt Torment. Denne vanskelighetsgraden testet jeg ikke ut siden Diablo 3 var vanskelig nok for meg på medium vanskelighetsgrad. En annen modus som er implementert kalt Adventure Mode åpner opp da du har fullført Akt V uansett vanskelighetsgrad. Denne modusen lar deg besøke tidligere steder i Diablo 3 i tilfelle det var steder du ikke har vært innom, sjefsfiender du ikke fikk drept eller om du rett og slett bare vil finne bedre utstyr. i tillegg vil hvert sted i spillet ha et nytt lite oppdrag som varer mellom fem til 15 minutter som du kan bryne deg på. Dette er for eksempel å finne et sted, redde noen, sabotere noe osv. Til slutt legger Reaper of Souls en helt ny klasse, nemlig Crusader. Dette er en klasse som bruker et tungt skjold og et skikkelig tungt og svært våpen (en av favorittklassene mine). En Crusader slår kraftigere og har bedre defense enn en Paladin, men Crusaderen beveger seg saktere etter min mening.

Mange små krabater som må dø.

Mange fans klagde over at Diablo 3 hadde for mange fanger og var for «fint» i forhold til forgjengerne, samme mening hadde jeg, men jeg likte likevel det grafiske til tross for mange farger, men etter har Blizzard endret i Akt V. I Akt V er alt mer mørkt og kaldt, hele kapittelet har en mye mørkere tone og atmosfære over. Dette er også noe jeg likte veldig godt, mørke og kulde passer Diablo-serien bedre enn lyse farger. Lyden er like fantastisk som alltid, så ingenting å klage på der.

Diablo 3: Reaper of Souls er en fantastisk og gjennomført utvidelse til et allerede fantastisk spill. Takket være fjerning av auksjonshuset, loot 2.0, Crusader-klassen og en ny lang Akt med en bedre historie enn hovedspillet utgjør Reaper of Souls en utvidelse som er «must-have» for Diablo 3-spillere. Løp og kjøp!