Mini-anmeldelse: Yaiba: Ninja Gaiden Z

Yaiba: Ninja Gaiden Z er utviklet av Spark Unlimited, team Ninja og Comcept. Spillet er utgitt av Tecmo Koei til PC (testet), PS3 og Xbox 360.

Mange zombier.

Jeg har aldri vært innom Ninja Gaiden-serien veldig mye. Det siste spillet jeg spilte far et Ninja Gaiden på Playstation Vita som jeg fikk gratis fra Playstation Plus. Likevel må jeg innrømme at jeg var litt spent på hvordan Yaiba: Ninja Gaiden Z skulle bli. Jeg var veldig skeptisk siden spillet ikke har noen hoppeknapp (!) og retningen mot science-fiction utviklerne hadde tatt med Yaiba. Likevel prøvde jeg å drepe litt av skepsisen og skaffe så få forventninger som overhodet. Så hvordan er Yaiba: Ninja Gaiden Z? Det får du vite  i denne anmeldelsen.

Yaiba snur historien fra tidligere spill i serien ved å utfordre deg til å finne og drepe Ryu Hayabusa, som er tradisjonelt seriens stjerne, under et zombie utbrudd i det moderne Russland. Seriens fans  lurer kanskje på hvorfor vår nye protagonist (populært kalt cyborg ninja Yaiba i spillet) hater Ryu så mye, hvorfor vi plutselig kjemper mot en gjeng blodtørstige og livsfarlige zombier eller hvorfor vi er i Russland, av alle mulige steder, men spillet gir aldri noe form for svar på dette. Begrunnelsen ser ut til  å være «det er zombier, og du er en Ninja. Så bare gå med det! «For å være mer rettferdig mot spillet tenkte jeg aldri på å finne noe svar på disse spørsmålene mot slutten av spillet og idet rulleteksten kom hadde jeg egentlig glemt hele historien, noe som jeg mener er ganske trist og skuffende.

Likevel fikk jeg en følelse av radikal endring i gameplayet til det verre i Yaiba. Yaiba er på ingen måte identisk med de tidligere Ninja Gaiden-spillene, men flyten i gameplayet og vanskelighetsgraden i kampene er her fremdeles heldigvis. På grunn av det faktumet at det er stort sett zombier som er fiendene i spillet (også noen helikoptre og andre kjøretøy man må ødelegge), zombiene kommer ofte i mye større bølger slik at spillet tillater deg å slakte deg gjennom horder av zombier ved hjelp av en rekke dødelige kamp kombinasjoner. Yaiba har tre våpen fra starten å ta i bruk som inkluderer hans sverd. Hvert våpen er bundet til et såkalt «skill tre» der spillerne står fritt til å starte eksperimentere med ulike kombinasjoner som skal brukes i kampen mot de blodtørstige hordene av zombier. Kampsystemet er svært underholdende og variert takket være alle kamp kombinasjonene den første timen, men like etter ble det veldig monotont, repetivt og ensformig.

Mye blod og gørr.

I tillegg til det begrensede oppgraderingssystemet anbefaler jeg deg som leser denne anmeldelsen å ikke ha store forhåpninger når det kommer til utforskning. Mens det er noen muligheter her og der for å finne hemmeligheter skjult i omgivelsene og lignende (spesielt når du bruker Yaibas Detective Visionn som gjør det enklere å se gjennom objekter), er Yaiba for det meste utrolig lineært, det er så og si ingen åpne områder eller flere muligheter å ta. Yaiba består egentlig for det meste å slakte all zombiene i et område og deretter gå til det neste området å gjøre det samme, dette blir fort veldig ensformig.

Essensen av problemet er at uansett hva ditt ferdighetsnivå er, er du bundet til Yaibas design, ingenting forandrer seg uansett om du er god eller dårlig. For eksempel kan de fleste svale fiender bli «henrettet» på slutten av en kamp kombinasjon som forårsaker dem til å spytte ut noe helse som du kan plukke opp. Dette systemet gjør at enkelte ganger kan Yaiba bli ekstremt vanskelig eller så kan spillet bli utrolig lett som utgjør at det blir ensformig. Så dette systemet burde vært fikset opp før utgivelsen.

Til tross for alle disse problemene er Yaiba: Ninja Gaiden Z et veldig underholdende spill. Lyden er god og grafikken elsket jeg faktisk. Jeg vil likevel kun anbefale Yaiba: Ninja Gaiden Z  til folk som kun er tue etter et rent actionspill.

Karakter: 6/10